کارشناس و مدرس رشته هنر مراکز علمی شیراز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بر اساس آمار هزینه کردن برای اسباب بازی کودکان در ایران خیلی کم است، گفت: نکته مهم تر این است که سهم کودکان در آموزش هایی غیر از مدرسه که همان هم خیلی مهم است ، کتاب های ویژه خودشان بویژه داستان ، تئاتر ، موسیقی و سینما است.
مهگان فرهنگ که مسئولیت پروژه «سینمامدرسه» را در آموزش و پرورش فارس هم دنبال می کند با بیان اینکه مراکزی که باید به کودک و محورهای اندیشه ای او توجه کنند را باید مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: در ایران مکانی بنام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد که اخیرا فعالیت های جدیدی را از سر گرفته است و نمونه اش چاپ و ارائه کتاب ها و فیلم هایی است که متعلق به کودکان گذشته بوده و هنوز هم رنگ و بویی تازه برای کودکان امروز دارد.
فرهنگ ایرانیان پر از قصه های زیبا و شنیدنی است
وی با توجه به اینکه کانون این روزها در حال برگزاری جشنواره قصه گویی است، افزود: آنچه که در فرهنگ ما ایرانیان ریشه ای به قدمت فرهنگ خودمان دارد، فرهنگ یک سرزمین کهن ، پر از قصه های زیبا و شنیدنی است.
فرهنگ در ادامه قصه را متفاوت از داستان عنوان کرد و یادآور شد: رنگ و بوی قصه شیرین است و ما را در هر سنی به روزگار خوش و خوبی ها پیوند می زند، جنگ را پایان می دهد و همیشه جهان در صلح است، از این رو، قصه با داستان تفاوت دارد.
وی با تاکید بر اینکه آنچه داستان را از قصه جدا می کند، روابط علی بین رویدادهای مختلف آن است، تصریح کرد: درحالی که قصه بر اساس حوادث پشت سر هم شکل می گیرد که ممکن است رابطه علت و معلولی بر آنها حاکم نباشد. رابطه های علی و معلولی و عناصر دیگر داستان نویسی را وسیعتر، بهتر و دقیق تر می توان در داستان یافت.
قصه ها تعلق زمانی و مکانی آشکار ندارند/قصه گویی هنر بیان است
این مدرس ارتباط تصویری با این توضیح که یکی دیگر از این تفاوت ها زمان و مکان است، بیان کرد: قصه ها تعلق زمانی و مکانی آشکار ندارند؛ یکی بود یکی نبود غیر از خدا هیچکس نبود، جنگلی بود، قصری بود، خانه ای بود و...حال آنکه در داستان ها می توان نشانه های بسیاری دال بر حضور زمان و مکان را در آن مشاهده کرد.
وی یادآور شد: یکی بود ، یکی نبود عبارتی است که از دوران کودکی با ما همراه است.تصویر دارد، تصویری از مادران ، مادر بزرگ ها ، معلمان خوبی که با قصه ما را به همه جا بردند و پدر بزرگ هایی که اگر امروز نداریمشان ، صدایشان را به یاد می آوریم. قصه ها زیربنای هر اثر هنری هستند ، مفهوم آثار هنری گاه یک قصه است و یا یک بخشی از قصه؛ قصه ها به راحتی دیوار نگاره ، مجموعه عکس، تئاتر ، انیمیشن و یا فیلم می شوند.
فرهنگ با یادآوری اینکه آنها که قصه می دانند پیشروتر از آنهایی هستند که نمی دانند، ادامه داد: در رابطه با قصه گویی کار سخت تر است.
قصه گو باید فردی با مطالعه باشد/قصه گویی هنر بیان است
وی با تاکید بر اینکه قصه گو در ابتدا باید فردی با مطالعه باشد، تصریح کرد: قصه گو باید بتواند مخاطب را به خوبی بشناسد و به تناسب جایی که قرار گرفته است ، به خوبی بیان کند. از این رو، قصه گو با آگاهی از اینکه شغلش قصه گویی است باید نگاهی حرفه ای به کارش داشته باشد. قصه گو باید در گنجینه ی اطلاعاتی اش قصه های زیادی بویژه قصه های مورد علاقه اش داشته باشد. در این صورت است که هیجان بیانش را به راحتی انتقال می دهد.
این هنرمند مستندساز با بیان اینکه قصه گویی هنر بیان است، اظهار کرد: قصه گو قصه را با لحن و گفتار و صدا تصویرگری می کند؛ تربیت قصه گو و اهمیت دادن به آن یعنی اهمیت دادن به کودک ، به تخیل و اندیشه و حتی بیان اوست. تقویت تمامی این موارد همان تقویت نسل آینده است. بزرگان هر عرصه از علم ، فن آوری، علوم انسانی، سیاست و هنر در زمره افرادی هستند که در کودکی به قصه ها علاقه داشتند و در ذهن خود آینده خود را قصه پردازی کرده اند. از این رو، قصه گوهای خوب شیرینی قصه ها را چند برابر می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس 3 تا 5 آبان ماه جاری میزبان نوزدهمین جشنواره استانی قصه گویی بود که طی آن 60 مربی، نوجوان و مادربزرگ و پدربزرگ با بیان قصه های شیرین و جذاب توانستند خود را برای شرکت در جشنواره بین المللی قصه گویی تهران محک بزنند.