معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با اعلام اینکه سینما نیازمند یک صنف جدید در زمینه پژوهش است، بیان کرد سینماگران در تدوین سیاست های سینما شریک هستند.

رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سینمای ایران نیازمند یک صنف جدید با نام کانون پژوهشگران سینمایی است، گفت: ظرفیت نهفته و پراکنده ای در حوزه پژوهش در کشور وجود دارد و ما در تلاش هستیم تمام ظرفیت های پژوهشی را که مربوط به سینما است و تا به امروز تولید شده است براساس یک قاعده فنی در دسترس سینماگران قرار دهیم. در همین راستا جلساتی را با مرکز اسناد و مدارک علمی ایران داشتیم و به توافق هایی در این زمینه رسیدیم و قرار است این مرکز مجری این طرح باشد. در همین راستا تمام مقالات و پژووهش هایی که تا امروز در حوزه سینما تولید شده است که شامل پایان نامه های سینمایی، مقالات علمی و طرح های پژوهشی است در دسترس قرار می گیرد.

وی ادامه داد: بیش از ۶۱۶ هزار پژوهشگر در کشور شناسایی شده اند که از این میان تعدادی از پژوهشگران در حوزه سینما فعالیت می کنند و ما باید از یافته ها و پژوهش های آنها استفاده کنیم. همچنین متوجه شدیم که در بسیاری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه تهران و دانشگاه علامه بیش از ٩٠ در صد موضوعات پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های علوم اجتماعی و ارتباطات را موضوعات سینمایی تشکیل می دهد.

سینمای ایران به کانون پژوهشگران نیاز دارد

این مدیر سینمایی تاکید کرد: اگر این پژوهشگران از نیازهای ما در حوزه پژوهش آگاه شوند بی شک این پژوهش ها به سمت همین نیازها در سینما هدایت می شود. در همین راستا به این نتیجه رسیده ایم که سینمای ایران در کنار ۳۲ صنف خود به یک کانون پژوهشگران سینمایی نیاز دارد در همین راستا با منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما صحبت های اولیه را داشتیم و قرار شده است به صورت موافقت نامه ای از شکل گیری این صنف حمایت کنند تا بتوانیم از ظرفیت پژوهشگران سینمایی استفاده کنیم.

جدیدترین فعالیت ها در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی

خلیلی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مسئولیت ها و برنامه های معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی گفت: در این معاونت دو دسته نشست برگزار می شود، اول نشست هایی که با صنوف خانه سینما برگزار می شود که تا امروز با ١٩ صنف خانه سینما جلساتی را برگزار کرده ایم. همچنین نشست هایی نیز در زمینه مقدمات برگزاری جایزه پژوهش سینمای سال برگزار می شود.

وی ادامه داد: در زمینه نشست با صنوف سینمایی و دیگر حوزه های مختلف سینمایی باید بگویم که این نشست ها نتیجه های قابل توجهی را در مدیریت فرهنگی و سینما به همراه داشته است. معتقدیم اگر تعامل سازنده و هم افزایی بین بخش های مختلف سینما ایجاد شود و همدلی مناسبی براساس نقش و مسئولیت دو طرف شکل گیرد، اتفاقات مناسبی در حوزه سینما رخ می دهد.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی تاکید کرد: این معاونت وظایف و رسالت هایی دارد که حوزه های مختلف سینما باید از آن آگاه شوند و براساس آن از این ظرفیت ها استفاده کنند. این معاونت در زمینه آموزش، پژوهش، زمینه سازی برای توسعه و زیرساخت و فناوری سینمایی مسئولیت هایی را دنبال می کند و سینماگران می توانند نسبت به این خدمات آشنا و بهره مند شوند.

شرکت مدیران سالن های سینما در دوره آموزشی

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در این معاونت رخ داده این است که بستر لازم برای تامین نیازهای آموزشی بخش های مختلف سینما فراهم شود و در این راستا دوره آموزشی و دانش افزایی مدیران سالن های سینما با برنامه ریزی و حمایت این معاونت برگزار شد. در این زمینه بیش از ۳۰ نفر از مدیران سالن های سینما در یک دوره آموزشی شرکت کردند و به زودی گواهی حضور آنها در این دوره آموزشی ارائه می شود.

این مدیر سینمایی بیان کرد: در حوزه آموزشگاه های سینمایی جای خالی ایجاد آموزشگاه های تخصصی در حوزه مستند و انیمیشن احساس می شود و ما برای ایجاد آموزشگاه در این حوزه ها آماده همکاری هستیم. همچنین در تلاش هستیم استانداردهای استودیوهای صدا، تدوین و لابراتوآرها را بررسی کنیم تا در صورت ارائه تقاضا برای تاسیس لابراتوارها و استودیوها این مراکز براساس استانداردها ایجاد شوند.

تدوین سیاست های سینما با مشارکت سینمایی ها

حیدری خلیلی بیان کرد: ما در این معاونت بحث تدوین سیاست های سینمایی را برعهده داریم در همین راستا با برگزاری جلسه هایی که با صنوف مختلف سینمایی داشتیم به پیشنهادهای جدیدی در این حوزه رسیدیم و سینماگران آگاه شدند که می توانند در تدوین سیاست های سینما مشارکت داشته باشند تا مسائل و مشکلات آنها دیده شود.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در پایان گفت: نتیجه نشست هایی که صورت می گیرد به خانه سینما نیز منعکس خواهد شد و از ظرفیت های آن نهاد برای برنامه ریزی های آینده استفاده خواهد شد. تعامل و همکاری بین مدیران سینمایی و خانه سینما موجب افزایش اثربخشی و تحقق اهداف سینمایی خواهد شد.