به گزارش خبرگزاری مهر، این روزها گالری آریا و ماه مهر میزبان نقاشی های گارنیک درهاکوپیان است. هنرمندی که پس از غیبتی طولانی آثارش به نمایش در آمده است. او در این سال ها به جست و جو در تکنیک ها و فرم های جهان ذهنی اش و بسط گسترش آن ها پرداخته و حاصل کارش را به نمایش در آورده است.
ابداعات و کشف و شهود های گارنیک درهاکوپیان در قالب چهارمین نمایشگاه «بازخوانی هنر مدرن ایران» که چند سالی است گالری آریا آن را دنبال می کند، بیش از هر چیزی بیانگر تحول زیبایی شناختی این هنرمند در پس سال ها غیبت از صحنه جدی هنرهای تجسمی است. در گالری ماه مهر آثار قدیمی تر درهاکوپیان به نمایش است که به سمت هنر مدرن غربی و مکاتب هنری نظیر کوبیسم و اکسپرسیونیست ها می رود اما اغلب کارهای متاخر در هاکوپیان که در گالری آریا به نمایش است چرخشی آشکارا به هنر سنتی ایران و میراث فرهنگی ارامنه دارد. استفاده از ابزار سختی هم چون سیمان که متریالی کاملا امروزی است با ته نشین کردن مفهوم و المان هایی از زیست بوم هنرمند، کاری نو و مختص نگاه این هنرمند شکل داده است.
گارنیک درهاکوپیان درباره آثارش در این نمایشگاه گفت: من برای خلق یک اثر نقاشی هیچ گاه در یک خط مستقیم حرکت نکرده ام و این را می توان در تنوع آثارم مشاهده کرد، من بیش از هر چیزی به دنبال جستجو در عرصه ها و مفاهیم مختلف هستم. من در نوجوانی و جوانی به هنر غرب علاقه بسیاری داشتم اما این علاقه کم کم و بعد از سفرهایی که به مناطق مختلف اروپا و آسیا داشتم در سال های آخر دهه پنجاه کمی فروکش کرد و از آن زمان به بعد من مسیر دیگری را برای جستجوگری در هنر پیدا کردم.
این هنرمند نقاش گفت: غالبا بازگشت به گذشته و از نو آزمودن روش های پیشین، احساس کشف تازه ای را در من بر می انگیزد که یکی از این اکتشاف های در سال های پایانی دهه شصت برای من رخ داد زمانی که به ساخت آثار مشبک سیمانی روی آوردم.
درهاکوپیان گفت: سرچشمه این آثار مشبک برای من ریشه در گذشته و در کودکی ام دارد. من به قطعات قلاب دوزی مادرم که روی میز انداخته بود خیلی توجه کردم و بعد به این فکر کردم که قطعات را روی هم بیاندازم و از جهات مختلفی بچرخانم. دگرگون شدن نقش ها و بافت های مشبک و در هم بافته برایم شگفتی آور بود. بی شک مشاهدات این دوره و تجربه محدود کار با سیمان زمینه ای برای آغاز این دوره از آثارم بود.
این هنرمند نقاش به غیبت این سال های خود اشاره کرد و گفت: من با این نظر موافق نیستم که اگر آثار هنرمند به موقع ارائه نشود تاریخ مصرفش می گذرد. من هیچ وقت از مد روز پیروی نکرده ام و بنابراین در نمایش کارهایم نیز شتابی نداشته ام. این غیبت طولانی من از صحنه هنر به معنای دوری از اجتماع نیست و طبعا این بینندگان هستند که آثار را ارزیابی می کنند.
آریا شکوهی مدیر گالری آریا هم گفت: درهاکوپیان یکی از نقاشان و هنرمندان قدیمی ایران است که پیش از این با تالار قندریز همکاری میکرده است. این همکاری حتی به زمانی میرسد که این تالار با عنوان تالار ایران شناخته میشده است.
مدیر گالری آریا گفت: این هنرمند نزدیک به ۳۸ سال است که آثارش را به نمایش نگذاشته است و تنها در خانه مشغول خلق اثر بوده است. ما در این نمایشگاه تنها میخواهیم یک بازخوانی انجام بدهیم و از کارهای دورههای مختلف این هنرمند بهترین را انتخاب کردهایم. ما تا به حال نزدیک به هفتاد اثر از ۵۰ سال فعالیت هنری این هنرمند را گزینش کرده ایم که امکان دارد که تعداد اینها در هر دو گالری آریا و ماه مهر افزایش پیدا کند.
او افزود: این چهارمین نمایشگاه بازخوانی «هنر مدرن ایران» است که برگزار می کنیم. تهیه یک تاریخ مدون در ایران رسم نیست و این اتفاق در هنر هم رخ نمیدهد. زمانی که میخواستیم اولین بازخوانی را برگزار کنیم بسیاری از افراد تنها آخرین آثار سیراک ملکونیان را به یاد داشتند در حالی که این هنرمند در حوزهها و سبکهای متنوعی کار کرده بودند و آن نمایشگاه حافظه جامعه تجسمی ما را به روز کرد.
مدیر گالری آریا گفت: ما سعی میکنیم با خوانش دوباره، این آثار را به نوعی ثبت کنیم و من امیدوارم که بازخوانی، پنج، شش و هفت هم برگزار شود که هنرمندان آن مشخص و قطعی هستند اما ترجیح میدهم تا زمان برگزاری نمایشگاه نامی از آنها برده نشود.
آریا شکوهی گفت: ما در کنار این نمایشگاه کتابی را با همکاری نشر نظر منتشر کردیم که در آن آثار به صورت جامعتری منتشر شده و آثاری در کتاب وجود دارند که در این نمایشگاه نیستند.
چهارمین نمایشگاه بازخوانی آثار هنر مدرن ایران به نمایش آثار گارنیک درهاکوپیان اختصاص دارد که روز ۲۱ آبان ماه به طور همزمان در دو گالری آریا و ماه مهر افتتاح میشود و تا ۱۹ آذر ماه در محل این دو گالری واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ گالری آریا و خیابان آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک ۷ گالری ماه مهر میزبان علاقمندان به نقاشی است.