کربلا - بین الحرمین این روزها پر از شور و نوای «حسین حسین» است، اینجا نبض زمین به نام حسین(ع) نواخته می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استانها - مهدی بخشی سورکی: هرچه به چهلمین روز عاشورا نزدیک می‌شویم  انبوه جمعیت و خیل مشتاقان حسین(ع) رستاخیز عظیمی را نوید می‌دهد.

انگار همه زمین در کربلا خلاصه شده است؛ همه آمده‌اند تا اربعین را در صحرای تفت دیده کربلا خون گریه کنند به یاد روزهای سخت حضرت زینب و رقیه(س) و سجاد(ع) به یاد پاهای تاول زده اهل بیت(ع) و یاد چادرهای سوخته شده و آغشته به خون.

اینجا کربلاست قبله گاه عشاق حسین(ع)، دسته‌های عزاداری سینه‌زن و زنجیرزن چند روزی است که بین الحرمین را با نوای «حسین حسین» طی می‌کنند و از خیابان باب القبله به حرم امام حسین(ع) وارد شده و از آنجا راهی بین‌الحرمین و حرم مطهر قمر بنی‌هاشم(ع) می‌شوند.

در بین‌الحرمین هم بسیاری از ایرانی‌ها در جمع‌های متعددی به نوحه‌خوانی و ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) و اهل بیت(ع) به سر و سینه می‌زنند؛ همه سیاه پوش شده‌اند و هر گوشه‌ای از این مسیر بهشتی ذکر «یا حسین» و «یا عباس» طنین‌انداز است.

در مسیرهای منتهی به بین‌الحرمین این موکب‌ها هستند که در کنار برگزاری مراسم عزاداری از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند و چه حلاوتی دارد نذری‌هایی که در راه حسین (ع) خرج می‌شود.

تل زینبیه که فقط بانوان امکان تشرف به آن را دارند مملو از جمعیت است و خانم‌ها در این مکان شریف به یاد مصیبت‌های زینب کبری در روز عاشورا روضه می‌خوانند و اشک می‌ریزند و شاید قلوب آنها به دل زینب(س) نزدیکتر است جایی که داغ برادر و فرزند بر دل مادر سنگینی می‌کند و این درد را تنها یک مادر می‌تواند درک کند.

کاروان‌های نمادین اسرای کربلا هم در بسیاری از نقاط شهر کربلا به چشم می‌خورد کاروان‌هایی که در آنها شمر لعنت و اسرای اهل بیت(ع) گرامی داشته می‌شوند و آیین تعزیه‌داری هم در برخی از موکب‌ها برپا است.

انگار گرمی حلاوت زیارت امام حسین(ع) به قدری است که سردی هوا برایشان معنایی ندارد

بسیاری از زائران عراقی و ایرانی زیارت اربعین خود را در شب و روز جمعه در بین الحرمین قرائت کرده و خود را آماده بازگشت می‌کنند جمعیت حاضر در بین الحرمین به اوج خود رسیده و تردد در این منطقه به سختی امکان پذیر است و حرم‌های مطهر نیز مملو از عزاداران است که لبیک گویان خود را به ضریح مطهر می‌رسانند.

هوای کربلا این روزها ابری است و باد ملایمی می‌وزد و شب‌ها نیز رو به سردی می‌رود با این وجود بسیاری از زائرانی که محلی برای اسکان ندارند در اطراف بین الحرمین، خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف حرم‌های مطهر استراحت کرده و شب را به صبح می‌رسانند انگار گرمی حلاوت زیارت امام حسین(ع) به قدری است که سردی هوا برایشان معنایی ندارد.

تعداد بسیار زیادی از ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین در خروجی شهر کربلا مستقر شده‌اند تا در صورت کمبود وسایل نقلیه زائران را برای بازگشت به نجف انتقال دهند.

در ورودی شهر کربلا تا ۳ کیلومتری حرم‌های مطهر امکان تردد خودرو نیست و همه زائران باید به صورت پیاده طی طریق کنند و آن‌هایی که قادر به راه رفتن نیستند با گاری مسیری را طی می‌کنند تا زودتر به مقصد برسند.

هم اکنون تا انتهای خیابان باب القبله دسته‌های عزاداری منتظر ورود به حرم امام حسین(ع) هستند و برخی از هیئت‌های عزاداری بر سر و صورت و لباس خود گل مالیده‌اند و سربندهای یک رنگی به سر دارند.برخی از هیئت‌ها نیز از دیگر استان‌های عراق آمده‌اند که عزاداری مخصوص خود را انجام می‌دهند و بیشتر آنان با پای برهنه عزاداری می‌کنند.

موکب‌های حشدالشعبی که از نیروهای مردمی عراق در مبارزه با گروه‌های تکفیری و داعش هستند هم در باب القبله بسیار است و تصاویری از شهدای آنان در جای جای این خیابان به چشم می‌خورد.

موکب‌های حشدالشعبی که از نیروهای مردمی عراق در مبارزه با گروه‌های تکفیری و داعش هستند در باب القبله بسیار است

دسته عزاداری چندین هزار نفری سینه زنان از ناصریه به نام سوق الشیوخ با عزاداری خاص خود از بزرگ‌ترین دسته‌های عزاداری عراق به شمار می‌روند که اغلب آنها از جوانان هستند که در حال ورود به باب القبله و حرم امام حسین(ع) هستند.

تعدادی از روحانیون و مداحان عراقی در مسیرهای خروجی کربلا از جمله خروجی حله، دیوانیه و نجف مستقر هستند و بلندگویی‌هایی در دست دارند و از زائران عراقی می‌خواهند که بر اساس فتاوای مراجع تقلید نجف و کربلا که گفته‌اند زیارت اربعین تنها به روز اربعین خلاصه نمی‌شود، برای آن‌ها به صورت گروهی زیارت اربعین می‌خوانند.

پل بزرگ و معروف الامام العباس(ع) کربلا، که نقطه تلاقی ورودی چندین منطقه از جمله حله و نجف به کربلا است به قدری شلوغ  است که از ابتدا تا انتهای این پل هوایی را زائران پوشانده اند و اهتزار پرچم های یا حسین(ع) و همچنین پرچم های ایران و عراق جلوه خاصی به آن داده است.

بزرگترین پارچه نوشته کربلا را ایرانی ها بر روی یک پارچه مشکی به اندازه ۳۸۰ متر نوشته‌اند که در میدان همزه صغیر بر روی یک ساختمان نیمه کاره نصب شده است که روی آن روایتی از امام صادق(ع) نقش بسته که فرمودند: خدایا رحمت فرست بر صورت‌هایی که آفتاب رنگ آنها را تغییر داده و گونه‌هایی که بر قبر اباعبدالله الحسین(ع) گذاشته می‌شود.

نیروهای شهرداری تهران نظافت مناطق مختلف شهر کربلا را بر عهده دارند. آنان به صورت گروهی تقسیم بندی شده‌اند و در شب‌ها برای تمیز کردن خیابان‌ها جاروهایشان را به دست می‌گیرند.

در بسیاری از این گروه‌ها یک نفر در ابتدای حرکت نوحه خوانی می‌کند و بقیه هم با او هم نوا می‌شوند.

آن ها تمیز کردن خیابان‌های شهر کربلا را برای خود افتخار می‌دانند و زائران نیز گاهی با مشاهده تلاش آنها برای پاک سازی خیابان‌ها به کمکشان می‌آیند.