آیت الله جوادی آملی دردرس اخلاق اخیر خود گفت: سالار شهیدان هم با بذل خون، جامعه را از جهل علمی و جهالت عملی نجات داد و به مقصد هم رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد با تسلیت ایام اربعین حسینی اظهار داشت: مراسم اربعین سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب را به پیشگاه ولیّ عصر(ارواحنا فداه) و عموم علاقهمندان قرآن و عترت و شما برادران و خواهران ایمانی تعزیت عرض می‌کنیم و توفیق نیل به زیارت اربعین، مخصوصاً برای زائران مرقد مطهرش را از خدای سبحان مسئلت می‌کنیم و سلامتی همه زائران را «ذهاباً» و «ایاباً» و «مقصداً» از خدای سبحان درخواست می‌کنیم.

وی در ادامه ادامه با اشاره به روایتی از وجود مبارک پیامبر اسلام بیان کرد: یک اصل کلی در روایات ما هست که وجود مبارک پیغمبر(ع)، چه درباره امیرالمؤمنین و چه درباره اهل بیت اینچنین می‌فرماید: «عَلِیٌّ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،   «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ»،   «حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»   و سرّش هم این است که ذات اقدس الهی در قرآن کریم پیوند پیغمبر را با این ذوات قدسی با تعبیر ﴿وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُم‌﴾  مشخّص کرده است. اگر وجود مبارک حضرت امیر به منزلهٴ جان پیغمبر است، در اثر ولایت و مقام امامت است و این مقام امامت برای حسن بن علی و حسین بن علی(ع) هست.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: گرچه تعبیر آیه «مباهله»   درباره خصوص حضرت امیر است، ولی خصیصه‌ای برای آن حضرت نیست؛ زیرا معیار امامت است که در همه این ذوات قدسی هست؛ لذا فرمود: «حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»، «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ». وقتی «حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» شد، کار وجود مبارک پیغمبر(ص) را حسین بن علی باید در حدّ امامت انجام دهد.

وی به پیوند رسالت های امامت و نبوت اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه حیات‌بخش وجود مبارک پیامبر را ذات اقدس الهی بعد از تلاوت آیات، سه اصل مهم قرار داد: ﴿یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِم‌﴾  که جامعه را با فرهنگ وحی آشنا می‌کند، جامعه را طاهر و طیّب می‌کند و با حکمت که خیر کثیر است آشنا می‌کند؛ این برنامهٴ رسمی آن حضرت است که خودش راهی این راه است و عدّه‌ای را هم به همراه می‌برد. در زیارت اربعین سالار شهیدان هم می‌خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَة»،   منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِیَ نَبِیٌّ مِثْلَ مَا أُوذِیتُ»   به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با بذل خون، جامعه را از جهل علمی و جهالت عملی نجات داد و به مقصد هم رسیده است!

آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: تقریباً پنج قرن عباسیه ـ بنی‌العبّاس ـ با این نام و قبر و علامت مبارزه کردند؛ به راستی بنی‌العبّاس با قبر حسین بن علی مبارزه کردند! آن قبر را شیار کردند، آن زمین را کشت کردند، به طوری که هیچ اثری از قبر مطهر نبود! امّا اینکه زینب کبری‌(س) در شام قسم یاد می‌کند و می‌گوید: «فَوَاللهِ ... لَا تَمْحُو ذِکْرَنَا وَ لَا یُرْحَضُ عَنْک»؛   قسم به خدا نمی‌توانید نام ما را به فراموشی بسپارید، این بر اثر این است که ایشان «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَة»   است، وگرنه کم نبودند سلسله انبیاء! چندهزار پیامبر آمدند و رفتند، اما بسیاری از اینها نامی از اینها نیست! این‌طور نیست که هرکسی پیغمبر بود یا امام بود جاودانه باشد، این جاودانگی با یک فیض خاصّی است. و امروزه می بینید در جوامع مختلف همه در کنار سفرهٴ سالارشهیدان نشسته اند

وی با اشاره به فرازهایی از زیارت اربعین سید و سالار شهیدان اظهار داشت: در زیارت اربعین فرمود او برای دو کار خون داد: یکی اینکه جامعه را عالم کند، دیگر اینکه جامعه را عادل کند و ما هم راهیان همین راه هستیم! سالارشهیدان فرمود این راه برای شما هم هست، امّا باید به دنبال ما حرکت کنید؛ آن سخنرانی نورانی حضرت در مکه هم همین است، فرمود: «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَه»؛   ببینید ما چکار می‌کنیم، شما هم تابع ما باشید. براساس همان اصل، نسبت به خود وجود مبارک حضرت در زیارت اربعین به خدا عرض می‌کنیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ»، چرا؟ چون در صدر همین زیارت اربعین آمده است او حبیب و خلیل توست!

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در سوره «آل عمران» فرمود: ﴿إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‌ یُحْبِبْکُمُ اللَّه‌﴾،   از محبّ بودن به محبوب بودن هجرت کنید که ائمه (ع) هجرت کردند؛ اینها حبیب به معنای محبوب هستند، اینها خلیل تو هستند که ﴿وَ اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهیمَ خَلیلا﴾.  چون در صدر زیارت اربعین آمده است: حسین بن علی(ع) محبوب و خلیل توست، خون این حبیب و خلیل در راه توست، آن‌گاه آن توان را دارد که جامعه را رهبری کند؛ رهبری آن حضرت در همین زیارت اربعین آمده است که «وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَة»؛   او قائد است! رهبریِ «قیادی» این است که خودش پیشتاز است و می‌گوید بیایید! فرق امام و دیگران این بود که دیگران می‌گفتند به طرف جنگ بروید، امام فرمود به طرف جنگ بیایید، پیشگام بود و گفت بیایید! «قائد» یعنی کسی که خودش در جلو هست و می‌گوید من رفتم و شما به دنبال من بیایید.

آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة»، تنها برای طرد استکبار برون نیست، برای طرد آن مستکبر دورن هم هست بیان کرد:این «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» حضرت، تنها برای طرد استکبار برون نیست، برای طرد آن مستکبر دورن هم هست؛ اگر عقل کسی اسیر شد، درباره کسانی که در اوائل امر هستند این دشمن درون نمی‌گذارد او عاقل بشود، نمی‌گذارد دنبال علم برود، این یک نحو است.

وی حضور پر شور عاشقان حسینی در راهپیمایی اربعین را مورد اشاره قرار داد و گفت: الآن شما ببینید در طول تاریخ هرچه خواستند جلوی این زیارت اربعین را بگیرند نشد؛ چرا که این شوق و عشق است. اینها ولو قدرت تبیین نداشته باشند، اما بشر با شوق زنده است، با عشق زنده است، با محبّت و ارادت زنده است. علم یک گوشه‌ای از کارهای نفس و ذهن را به عهده دارد، مسئول اندیشه است و نه مسئول انگیزه، انگیزه را اراده و عزم و نیّت و اخلاص رهبری می کند و این همان محبّتی است که «وَ فِی قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُه».