گرگان – استاندار گلستان بابیان اینکه منطقه آزاد اینچه برون زمینه رشد گلستان را فراهم می‌کند، گفت: منطقه آزاد می‌تواند بسیاری از عقب‌ماندگی‌های استان را جبران کند.

حسن صادقلو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد استان گلستان از مصوبات سفر رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید به گلستان بود که تاکنون دو بار به مجلس نهم رفته و مصوب نشده اما این بار هرچند راه سختی در پیش داریم اما امیدواریم با رایزنی نمایندگان مجلس، استاندار، نماینده ولی‌فقیه در استان و ... این لایحه که یک‌فوریت آن به تصویب رسیده در مجلس دهم مصوب شود.

وی بابیان اینکه مناطق آزاد تجاری با چهار رویکرد جهانی، منطقه‌ای، ملی و محلی ایجاد می‌شوند، افزود: با توجه به پهنه و آمایش سرزمینی منطقه آزاد در گلستان بهترین شرایط استقرار در شمال کشور را دارا است.

استاندار گلستان یادآور شد: پایانه غلات، شهرک پنج هزار هکتاری متالوژی، شهرک پنج هزار هکتاری پتروپالایش، بندر خشک و همچنین زون گردشگری از زون‌های دیده‌شده در طرح منطقه آزاد تجاری استان است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مراحل اجرایی و تأمین زیرساخت‌ها در بندر خشک، شهرک متالوژی و شهرک پتروپالایش آغازشده است.

صادقلو خاطرنشان کرد: امیدواریم با تصویب منطقه اینچه برون حرکت گلستان به سمت توسعه صنعتی و تجاری باوجود سه بندر، ظرفیت هوایی و ریلی و... فراهم شود.

منطقه آزاد اینچه برون، منحصربه‌فردترین منطقه آزاد کشور

وی ادامه داد: منطقه آزاد اینچه برون با دسترسی کامل به سه کریدور ریلی، هوایی و دریایی، اتصال به بازارهای جهانی از طریق خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان و کشورهای حوزه CIS، وجود بندر خواجه نفس، فرودگاه گرگان، امکان استقرار صنایع سنگین نظیر شهرک پتروپالایش و متالوژی، پایانه غلات و بندر خشک شاید بتوان گفت منحصربه‌فردترین منطقه آزاد کشور باشد.

استاندار گلستان اضافه کرد: طرح منطقه آزاد اینچه برون با ظرفیت اشتغال و حرکت در مسیر توسعه اقتصادی، تجاری و صنعتی قطعاً افق روشنی برای توسعه‌یافتگی گلستان به ارمغان خواهد داشت.

صادقلو بابیان اینکه این طرح هم‌اکنون منتظر تصویب در مجلس دهم است، گفت: در حال حاضر طرح منطقه آزاد امیرآباد مازندران نیز به تصویب رسیده که امیدواریم از بُعد کلان مسئله و همکاری دو استان مفید باشد.