اراک- نماینده مردم اراک، کمیجان وخنداب درمجلس گفت: بی توجهی به آمایش سرزمین درتمام حوزه ها ازجمله صنعت، عامل هدررفت منابع است و باید فعالیت در هرمنطقه با درنظر گرفتن شرایط آن منطقه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مهدی مقدسی پیش از ظهر شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: انجام آمایش سرزمین مساله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که براساس آن قابلیت‌ها و توانمندی‌های یک منطقه مشخص می‌شود.

وی افزود: متاسفانه دیده می‌شود که گاهی اوقات به‌دنبال ایجاد همه‌چیز در همه‌جا هستیم که این برخلاف اصل آمایش سرزمینی است، برای مثال داشتن صنعت فولاد در منطقه بدون آب طبق آمایش سرزمین ممکن نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: تا وقتی که روی آمایش سرزمین با دقت کار نکنیم یک‌ نوع انحراف طبیعی در هدر دادن منابع موجود وجود دارد که به‌ضرر کشور و مردم تمام می‌شود زیرا قابلیت هر منطقه‌ای متناسب با نوع مشخصی از فعالیت‌ها است.

مقدسی بیان کرد: امیدواریم توجه لازم به این امر صورت پذیرد و با اهتمام‌ورزی نسبت به بحث آمایش سرزمین بتوان از توانمندی‌های هر منطقه در مسیر بهبود وضعیت آن استفاده کرد و سبب پویایی فعالیت‌های موجود در آن منطقه شد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس خاطرنشان ساخت: باید تا زمان تصویب نهایی برنامه ششم صبر کنیم و ببینیم که چه تغییراتی در آن ایجاد می‌شود تا سند توسعه استان را مطابق آن تغییر دهیم و در به کارگیری اصول آمایش سرزمین هم دقت کافی را داشته باشیم.

وی افزود: تنظیم هر برنامه‌ای براساس نگاه کامل به اسناد بالادستی انجام می‌شود، با توجه به تعاملی که قرار شد بین دولت و مجلس برای برطرف کردن برخی اشکالات موجود در برنامه ششم به‌وجود آید، به‌طور قطع تغییراتی در این برنامه ایجاد می‌شود.

مقدسی تاکید کرد: تنظیم سند توسعه استان باید مطابق با سند نهایی برنامه ششم و با درنظر گرفتن تمامی تغییراتی که در آن به‌وجود آمده است انجام شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: بودجه استان در سال ۹۶ هم باید برشی از برنامه ششم توسعه باشد، اما در حال حاضر ناهماهنگی‌هایی را داریم که باید تا تصویب نهایی برنامه ششم صبر کرد و مطابق آن این ناهماهنگی‌ها را برطرف کنیم.