خرم آباد - جلسه شورای آموزش و پرورش لرستان برگزار و در آن خبر از وجود هزار و ۶۰۰ ملک بدون سند این نهاد، گرفتن عوارض سنگین از مدارس، پلمب استخر دانش آموزان توسط شهرداری و ... داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گودرز کریمی فر شامگاه شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش لرستان در سخنانی به بیان اینکه این نهاد هزار و ۶۵۰ ملک فاقد سند دارد اظهار داشت: همچنین آموزش و پروررش تا کنون برای هزار و ۳۵۰ مورد از املاک خود سند اخذ کرده است.

۱۶۰۰ ملک آموزش و پرورش لرستان سند ندارد

وی ادامه داد: با این حال آموزش و پرورش هزار و ۶۵۰ ملک فاقد سند نیز دارد که ۹۰۰ مورد آنها روستایی و ۷۵۰ مورد نیز شهری هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه هزینه هر سند مالکیت  آموزش و پرورش بر حسب موقعیت و ساخت به طور میانگین یک میلیون تومان است، گفت: این مبلغ برای سند دار کردن املاک آموزش و پرورش بسیار زیاد است.

کریمی فر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: متاسفانه مدارس غیردولتی آموزش و پرورش نیز در خصوص پرداخت عوارض با مشکلات زیادی مواجه هستند.

گرفتن عوارض های سنگین از آموزش و پرورش توسط شهرداری

وی ادامه داد : شهرداری برای مدارسی که بیش از ۲۰ یا ۲۵ سال و حتی بیشتر از فعالیت آنها می گذرد، عوارض زیادی در حد ۲۵ میلیون تومان تعیین کرده در حالی که بسیاری از این مدارس اجاره ای هستند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان عنوان کرد: بخش زیادی از فضا و آموزش و پرورش استان توسط مدارس غیر دولتی تامین می شود و این در حالیست که مالک اصلی بسیاری از این مدارس اجازه تغییر کاربری به مدارس را نمی دهد.

کریمی فر افزود: متاسفانه شهرداری کاربری بسیاری از این مدارس را تجاری محسوب کرده و این میزان بالای عوارض را تعیین کرده است.

استخر دانش آموزان خرم آبادی پلمب شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت استخرهای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: استخرهای آموزش و پرورش کاربری آموزشی دارد و مورد استفاده دانش آموزان و معلمان قرار می گیرد اما با این حال ما شاهد پلمپ این استخرها هستیم.

کریمی فر اضافه کرد: بر اساس رای دیوان عدالت اداری همه استخرهای آموزشی از مالیات معاف هستند اما شهرداری منطقه استخر «معلم» در خرم آباد را پلمپ کرد و زمان ۴۸ ساعته برای تسویه بدهی برای آموزش و پرورش تعیین کرده است.

توان پرداخت حامل های انرژی را نداریم

وی ادامه داد: متاسفانه آموزش و پرورش برای پرداخت حامل های انرژی به دستگاه های مربوطه مشکل دارد و طبق توافقاتی که صورت گرفته باید این مشکل از طریق وزارتخانه ها و به صورت تعاملی و مبادله ای برطرف شود.

کریمی فر گفت: در این راستا نیز نیاز است علاوه بر مهلت قبلی برای بازپرداخت هزینه حامل های انرژی از جمله برق، گاز و ... شش ماه دیگر نیز به آموزش و پرورش مهلت داده شود تا این مشکل از طریق وزارتخانه ها برطرف شود.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این جلسه در سخنانی اظهار داشت: باید شهرداری و آموزش و پرورش برای رفع این مشکل اقدام کنند.

وی افزود: باید بعد از سه سال فعالیت یک واحد مسکونی به عنوان آموزشگاه یا مدرسه غیرانتفاعی، نسبت به تغییر کاربری مدرسه اقدام شود.

شهرداری: باید ۵ درصد بهای بلیط استخرها به ما پرداخت شود

استاندار لرستان ادامه داد: این تغییر کاربری به معنای تجاری شدن ملک نخواهد بود.

شهردار خرم آباد نیز در این جلسه گفت: متاسفانه برخی مدارس در منازل مسکونی و کوچه های ۸ متری وجود دارد که لازم است برای تعیین وضعیت آنها اقدام شود.

یحیی عیدی بیرانوند افزود: شهرداری پنج درصد عوارض پروانه های ساختمانی را به حساب آموزش و پرورش می ریزد ولی در هیچ دوره ای به اندازه این دوره این کار با این سرعت انجام نداده و مبلغ قابل توجهی به حساب آموزش و پرورش ریخته شده است.

وی ادامه داد: باید پنج درصد بهای بلیط استخرها به شهرداری پرداخت شود و اگر کاربری تجاری ندارند نیز به صورت مکتوب به شهرداری اعلام شود.