نخست وزیر ترکیه امروز سه شنبه اعلام کرد که کار بر روی اصلاحات قانون اساسی ترکیه در مراحل پایانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «بنعلی ایلدیریم» که در پارلمان ترکیه سخن می گفت ضمن اعلام اینکه تدوین اصلاحات قانون اساسی در مراحل پایانی است در ادامه افزود: برای آنکه جزئیات اصلاحات قانون اساسی ترکیه محکمتر شوند یک بار دیگر با احزاب مخالف دیدار می کنیم.

«دولت باهچا لی» رئیس حزب حرکت ملی ترکیه، که اعتقاد دارد این اصلاحات با هدف افزایش قدرت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه انجام می شوند و باید ابتدا در کمیسون قانون اساسی مطرح شوند و سپس در پارلمان به بحث گذاشته شود.

بر اساس این گزارش، اگر کمیسیون قانون اساسی با این اصلاحات موافقت کرد آنگاه پارلمان ترکیه در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد که آیا این اصلاحات در یک همه پرسی به رای مردم گذاشته شود یا خیر.

یکی از اصلی ترین محورهای اصلاحات قانون اساسی ترکیه تغییر سیستم حاکمیتی این کشور است.

در همین رابطه «کمال قلیچداراوغلو»  رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه، چندی پیش با اشاره به اقدامات حزب حاکم عدالت و توسعه برای تغییر قانون اساسی و دادن اختیارات بیشتر به رئیس جمهور گفته بود: این اقدامات برای اجرای رژیم دیکتاتوری انجام می شوند.

حزب عدالت و توسعه درتلاش است تا با تغییر قانون اساسی سیستم حکومتی در این کشور را به نظام ریاست جمهوری تغییر دهد که البته این اقدام حزب حاکم با مخالفت هایی مواجه شده است.

قلیچداراوغلو پیش از این نیز اردوغان را یک دیکتاتور دانسته بود.

رئیس اصلی ترین حزب مخالف دولت ترکیه در ادامه گفت: تغییر سیستم ریاست جمهوری بحث تغییر رژیم است. شما می خواهید نظام جمهوری ترکیه را تغییر بدهید. امری که شما به دنبال آن هستید موجب اعمال نظام دیکتاتوری می شود.