وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولیت، با بیان اینکه توانبخشی امروزه معنایی بسیار وسیع‌تر از گذشته یافته است، این حوزه را یکی از نیازهای مهم بخش بهداشت و درمان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید حسن هاشمی در این پیام  با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و نیز با اشاره به پیش نویس جهانی برنامه عملیاتی ناتوانی از سوی سازمان جهانی بهداشت (۲۰۱۴ -۲۰۲۱) ، تدوین بسته‌های خدمات توانبخشی در سطوح ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان و درمان‌های تخصصی را از برنامه های در دستور کار وزارت بهداشت اعلام کرده است.

متن کامل پیام وزیر بهداشت به مناسبت  ۱۲ آذر روز جهانی افراد دارای ناتوانی و معلولیت

فرا رسیدن دوازدهم آذرماه مصادف با ۳ دسامبر ۲۰۱۶، روز جهانی «افراد دارای ناتوانی و معلولیت» را به این عزیزان و خانواده‌های محترم و صبورشان تبریک می‌گویم. هموطنانی که دارای استعداد و توانی بالقوه در بسیاری امور هستند، لاکن در برخی موارد از جمله بهداشت و درمان نیازمند توجه خاص می‌باشند.

همچنین امروزه «توانبخشی» معنایی بسیار وسیع‌تر از گذشته یافته و دیگر تنها به پیشگیری یا حتی درمان بیماری‌ها محدود نمی‌شود، بلکه به ابعاد روانی، اجتماعی و حرفه‌ای افراد دارای ناتوانی هم می‌پردازد.

در کشور ما نیز به دلیل تغییر سیمای بیماری ها، تحول در مفاهیم سلامتی، نیازهای درمانی جانبازان، آمار بالای تصادفات و معلولین به جامانده از بلایای طبیعی، افزایش جمعیت سالمندان و نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت از بیماران مبتلا به سکته مغزی، اسکلروز مولتیپل و... توانبخشی به یکی از نیازهای مهم بخش بهداشت و درمان تبدیل شده است.

همچنین با توجه به مفاد سیاست‌های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع رسانی شفاف، اثربخشی، کارایی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی و درمانی منطبق بر نظام سطح‌بندی و ارجاع  و تدوین برنامه جامع مراقبتی، حمایتی برای جانبازان و جامعه افراد دارای معلولیت کشور با هدف ارتقاء سلامت و توانمندسازی آنان.

و پیش نویس جهانی برنامه عملیاتی ناتوانی از سوی سازمان جهانی بهداشت (۲۰۱۴ -۲۰۲۱) با تاکید بر:

(۱) حذف موانع و بهبود دسترسی به خدمات وبرنامه های سلامتی.

(۲) تقویت و گسترش توانبخشی، توانایی، فن‌آوری‌های کمکی، خدمات، پشتیبانی و توانبخشی مبتنی بر جامعه.

(۳) تقویت اطلاعات مرتبط و اطلاعات هم‌سطح بین المللی در مورد ناتوانی و حمایت از پژوهش‌های مربوط به معلولیت و خدمات مرتبط با اجرای طرح تحول نظام سلامت.

در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی و اجرای برنامه‌های توانبخشی به روز و کارآمد شامل موارد زیر در دستور کار قرار گرفته است.

• تدوین بسته‌های خدمات توانبخشی در سطوح ارتقاء سلامت، پیشگیری، درمان و درمان‌های تخصصی.

• طراحی نظام ارجاع در سطوح مختلف ارائه خدمات توانبخشی.

• پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی.

ضمن تشکر و قدردانی از زحمات بی شائبه خادمین این عرصه، با توجه به ایجاد ساز و کارهای نوین در کشور، امیدوارم فعالان بخش‌های دولتی و غیر دولتی به ویژه خیرین محترم، بیش از پیش در ارائه خدمات مطلوب تلاش کنند تا با یاری پروردگار یکتا بتوانیم بخشی از دین خود به افراد دارای ناتوانی و معلولیت را ادا نماییم.