مشهد ـ عضو مجلس ملی پاکستان گفت: مهمترین مشکلات تبادلات تجاری بین ایران و پاکستان بانک‌ها هستند و بدون وجود کانال‌های بانکی تجار ایرانی دربرقراری تبادلات تجاری با پاکستان به مشکل برمی‌خورند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ایجاز الحق شامگاه یکشنبه در دیدار با اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف مشهد و روسای شماری از اتحادیه‌های صنفی این شهر، با اشاره به اینکه ایران و پاکستان تعاملات خوبی با یکدیگر دارند، اظهار کرد: با وجود اینکه ایران و پاکستان دارای نقاط مشترکی با یکدیگر هستند، اما وجود پاره‌ای از موانع در خصوص مسائل تجاری باعث کندی روابط دربین این دو کشور هستیم.

وی افزود: اگر روند تجاری بین این دو کشور تسهیل یابد، ارزش تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان که اکنون سه میلیارد دلار است به پنج میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

عضو مجلس ملی پاکستان تصریح کرد: در شش ماه گذشته طی سفر اخیری که رئیس جمهور ایران به پاکستان داشت و بنا بر تشکیل اتاق مشترک بازرگانی این دو کشور، تبادلات تجاری بین ایران و پاکستان تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به خط انتقال گاز ایران به پاکستان، ایران می‌تواند از طریق این کشور به دالان تجاری پاکستان به سایر کشورها متصل شود.

در ادامه این جلسه والی محمد رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان با اشاره به اینکه افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور دارای اهمیت است، اظهار کرد: به زودی دو نمایشگاه در شهرهای مشهد و لاهور برگزار می‌شود که ۶۰ غرفه نمایشگاه لاهور در اختیار محصولات ایرانی قرار می‌گیرد.

وی افزود: از مهمترین مشکلات تبادلات تجاری بین این دو کشور بانک‌ها هستند و بدون وجود کانال‌های بانکی تجار ایرانی در برقراری تبادلات تجاری با پاکستان به مشکل بر می‌خورند بنابراین تلاش می‌شود تا در پارلمان پاکستان این مساله مطرح و راهکاری برای آن در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان تصریح کرد: صدور ویزای چند بار ورود برای تاجران ایرانی از جمله راهکارهای افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور است که در این زمینه در حال پیگیری هستیم.

در این جلسه همچنین سید محسن خاوری هاشمی، نایب رئیس اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه اتاق اصناف مشهد بزرگترین تشکل خصوصی اقتصادی است، اظهار کرد: در مشهد بیش از ۱۲۰ هزار واحد صنفی در قالب ۱۰۳ اتحادیه زیر پوشش اتاق اصناف هستند که هم اکنون روابط تجاری از کشورهای افغانستان، قرقیزستان و کشورهای آسیای میانه با اتاق اصناف مشهد صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از دلایل ورود اتاق اصناف به عرصه تبادلات تجاری کوتاه کردن چرخه اقتصادی و فاصله تولید و مصرف است، اضافه کرد: باید نسبت به ارائه راه حل برای مشکلاتی که در زمینه روابط تجاری میان ایران و پاکستان وجود دارد، اقدام شود، همچنین نبودن ساز و کار مناسب برای تجارت و ورود قاچاقچیان به جای تجار رسمی از مشکلات تقویت روابط تجاری میان دو کشور است.