همدان - بازیگر تئاتر و سینما با تأکید بر اینکه تئاتر خردسال الفبای تفکر را آموزش می‌دهد، اظهار داشت: تئاتر خردسال باید تعقل مخاطب را برانگیزد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از ستاد خبری بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، رضا فیاضی با بیان اینکه چندین دوره از عمر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می گذرد و بیشتر این دوره‌ها در همدان برگزار شده است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم در تمام دوره ها این است که نمایش های حاضر در جشنواره نمی توانند در شهرستان ها اجرا داشته باشند و باید با در نظر گرفتن زحماتی که این گروه‌ها برای تولید یک اثر متحمل می‌شوند، اجرای شهرستانی برای آثار در نظر گرفته شود.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان بابیان اینکه تئاتر نوجوان از بخش‌های مغفول مانده این هنر است، افزود: از چندین سال گذشته آثار نمایشی در حوزه کودک و خردسال تولید شده؛ اما نوجوان تنها بخشی است که آن طور که باید به آن پرداخته نشده است.

فیاضی با بیان اینکه در تئاتر خردسال شکل موسیقایی، رنگ بندی و سرگرم کنندگی بسیار مهم است، عنوان کرد: متاسفانه بخش خردسال بسیار ساده گرفته شده و موضوعات ریتمیک در آن بسیار استفاده می شود.

وی به غفلت از تولید آثار نمایشی ویژه نوجوانان اشاره کرد و افزود: نوجوانان در سنی هستند که تمایلی به دیدن نمایش کودکان و خردسالان ندارند؛ زیرا در تئاتر کودک و خردسال خیلی از موقعیت های اجتماعی را نمی توان بیان کرد در حالی که نوجوانان به مباحث اجتماعی نیاز دارند.

فیاضی در خصوص کیفیت تئاتر خیابانی و صحنه ای برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد: اجرای تئاتر در سالن تمرکز بیشتری دارد اما نمایش خیابانی شکل سرگرمی دارد و افراد به صورت گذرا هم می توانند آن را تماشا کنند.

وی بر شناخت زبان مخاطب از سوی کارگردانان تأکید کرد و افزود: اگر کارگردانان زبان مخاطبان را بشناسند، قطعا هم کیفیت کار آنها ارتقا خواهد یافت و هم بهتر می توانند مخاطبان خود را به سمت آثار نمایشی جذب کنند.

این پیشکسوت تئاتر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تئاتر کودک و نوجوان با استانداردهای بین المللی همخوانی ندارد، گفت: تئاتر کودک و نوجوان امروز ما با تئاترهایی که برای همین قشر در سایر کشورها تولید می شود، متفاوت است و بسیاری از اصول در تولیدات داخلی رعایت نمی شود.

وی توان کار و سرمایه را دو زیرساخت اصلی تولید نمایش عنوان کرد و افزود: مسائل مالی در تولید یک اثر فاخر نمایشی بسیار دخیل است و سرمایه ملی در این زمینه می تواند به یک اثر کیفیت بالایی ببخشد.