قزوین- رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: بازنگری در سند توسعه صادرات کشور، برای رفع مشکلات و موانع تولید و صادرات با استفاده از نظرصنعتگران و تولیدکنندگان شاخص ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ علیرضا کشاورز قاسمی روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان قزوین در سالن سازمان صنعت قزوین گفت: با تهیه سند توسعه صادرات بخش مهمی از موانع و مشکلات حوزه صادرات کشور شناسایی و لحاظ شده است و مسئولان نیز در جریان این مسائل قرار دارند.

وی بیان کرد: نقدینگی و سرمایه درگردش، بالا بودن سودهای بانکی، طولانی بودن بازگشت سود سرمایه و بالا بودن هزینه های تولید از مهمترین دغدغه های حوزه تولید است.

کشاورز قاسمی تصریح کرد: رشد هشت درصدی امسال نشان می دهد فعالیتهای اقتصادی روبه رشد و رونق است و امیدواریم هر سال وضعیت بهتر شود اما اگر بخواهیم در بازارهای جهانی حضور بیشتری داشته باشیم باید حمایت های دولتی نیز تقویت شود.

سیاست های تشویقی تغییر کند

وی اظهارداشت: تاکنون سیاست های تشویقی به مواردی مانند اعزام هیئتها به خارج، شرکت در نمایشگاههای خارج از کشور، جوایز صادراتی محدود می شد اما وقتی رقبای ما حساب شده و هوشمندانه ترعمل می کنند ما نیز باید در روشها و سیاست های کنونی خود
بازنگری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین تصریح کرد: امروز نیز ظرفیت های زیادی داریم که می تواند در بازارهای خارجی مورد توجه قرار گیرد اما باید شرایط را شناسایی کرده و با اقدام بموقع حضوری موفق در بازارهای هدف داشته باشیم.

کشاورز قاسمی بیان کرد: برای صادرات در برخی کشورها باید اقامت مستمر داشته باشیم تا ضمن معرفی کالای مرغوب برای بازاریابی و فروش به طور مستمر اقدام کنیم.

شناسایی حلقه های مفقوده در صادرات ضروری است

وی اظهارداشت: برای شناسایی حلقه های مفقوده در حوزه صادرات لازم است بخش دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر باشند ونسخه مناسبی بنویسند در غیر این صورت به موفقیت نمی رسیم.

رئیس اتاق بازرگانی قزوین یادآورشد: باید با تعریف سند چشم انداز و رفع موانع تولید و صادرات برای حضور موثر در بازارهای بین المللی برنامه مدونی داشته باشیم.

وی با اشاره به سفر اخیر اعضای اتاق بازرگانی قزوین به کشور کنیا گفت: در این کشور آفریقایی ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت های کشاورزی، صادرات مصالح ساختمانی و خدمات فنی و مهندسی، ساختمان و گاز ال پی جی وجود دارد که با بررسی کارشناسی می توانیم این منطقه را به عنوان یک بازار جدید هدف گذاری کنیم.

کشاورز قاسمی اظهارداشت: دراین کشور آفریقایی همچنین با واردات ۵۰۰ میلیون دلاری دارو ظرفیت بسیار خوبی هست واگر بتوانیم استانداردهای بین المللی را کسب کنیم برای صادرات مفید است.

پراکنده کاری مهمترین مشکل صادرات استان

رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: در حال حاضر پراکنده کاری در حوزه صادرات یک آفت است که باید با تشکیل کنسرسیوم صادراتی آن را برطرف کنیم تا در بازارهای خارجی ماندگاری بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بازنگری در سند توسعه صادرات کشور با کمک صادرکنندگان و تولیدکنندگان شاخص استانی و کشوری میتواند بخشی از کمبودها و نواقص موجود را برطرف کند.

در این مراسم از ۴ صادرکننده نمونه کشوری و ۳۰ صادرکننده استانی تجلیل شد.