خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه-محمد سرخوش: اندکی تامل در جغرافیای سیاسی، اجتماعی مسلمانان و تحولات سال های اخیر در منطقه مسلمان نشین آسیای غربی، به ویژه فلسطین، مصر، سوریه، افغانستان، عراق، لبنان و.... و اظهارات پنهان و آشکار سران استکبار معاند با مسلمانان به این حقیقت پی می بریم که وحدت اسلامی، امروز یک شعار و حرکت نمادین و سمبلیک نیست بلکه یک نیاز و ضرورت است.
امروز ما در دنیا به دو وحدت محتاج هستیم:
وحدت خاص و وحدت عام
وحدت خاص چیست؟ وحدتی که داخل حوزه اسلام است در مقابل استکبار جهانی.
وحدت عام چیست؟ وظیفه انقلابیون جهان است که هیچ ارتباطی به مذهبی ندارد، این وحدت مسئله ایست انسانی نه دینی. هر انسان آزاده ای باید در مقابل ظلم و استبداد و استعمار جهانی و امپریالیسم ضد بشر مقاومت کند و این نیاز به وحدت دارد.
و اعتصموا بحبل الله جمعا و لا تفرقوا این آیه قرآنی که بنیاد عقاید جامعه سازی قرآنی بر آن استوار است، شامل یک امر است «اعتصموا» و شامل یک نهی است و آن «لا تفرقوا» است.
امر وارده در این آیه اتحاد و تمسک به قرآن را بر مسلمین واجب می کند و هر کاری و اقدامی که مقدمه تحقق این واجب باشد، بالطبع واجب می شود.
از طرف دیگر باید برای جلوگیری از تفرق که به نص صریح قرآن نهی شده است و حرام قطعی گشته است و حذف کردن عوامل تفرق زا، از آن جا که مقدمه واجب هستند، واجب است.
وحدت یا تقریب!؟
نقطه مشترک همه جریان های تقرب گرا این است که این نظریه نه براساس مفهوم وحدت بلکه براساس مفهوم تقریب بنا شده است، چون واقع گرایی آنان را ملزم ساخته است تا هدفی را دنبال کنند که قابل دسترسی باشد، نه آن که دنبال امری باشد که تحقق آن به این راحتی قابل تصور نمی باشد.
مخالفین اتحاد مسلمین برای اینکه از «وحدت مسلمین» مفهومی غیرمنطقی و غیرعملی بسازند آن را به نام «وحدت مذهبی» توجیه می کنند، تا در قدم اول، با شکست مواجه گردد.
منظور از وحدت مسلمین حصر مذاهب به یک مذهب نیست بلکه منظور متشکل شدن مسلمین است در یک صف، در برابر دشمنان مشترکشان.
از جمله نکات مهم که باید به آن دقت شود این است که مقصود از اتحاد مسلمین، اتحاد پیروان مذاهب مختلف، در عین اختلافات مذهبی، در برابر بیگانگان است.
امروزه منشور وحدت «خدای یگانه، رسول مکرم اسلام، قرآن، کعبه، حج، نماز و...» ملاک عملی و نظری مناسب برای تقریب مذاهب است.
نظریات مختلف در خصوص تقریب در طول سالیان گذشته ارائه شده که به اختصار به بعضی از آن ها خواهیم پرداخت:
۱-مخالفان تقریب: بین شیعه و سنی که تقریب را بدعه اکبری می خوانند.
۲-وحدت سیاسی و اجتماعی: تاکید بر زندگی مسالمت آمیز و وحدت سیاسی و اجتماعی در برابر دشمن مشترک است.
۳-تاکید بر مشترکات و معذور دانستن یکدیگر در موارد اختلافی: به عقیده افراد این دسته ۸۵ تا ۹۰ درصد قائل به وجود مشترکات هستند. (بیشترین اهالی تقریب را جذب کرده است)
۴-تفسیر خاص از مسئله امامت: این افراد سعی در هموار کردن مسیر تقریب داشته اند.
۵-تاکید بر مشترکات و بازنگری و بازخوانی موارد اختلافی: آن چه می تواند تقریب را ماندگار و پایدار کند این نظریه است.
به عنوان سخن پایانی از آنجا که هدف از تقریب حفظ دین است از اینرو به ۵ اصل اساسی در این خصوص نیاز است که توجه شود:
برای گسترش و استمرار دین ۵ دژ و سد محکم باید مد نظر همگان باشد و براساس آن تشکیل امت واحد اسلامی و نه کشور واحد اسلامی که امکان پذیر نیست را انجام دهیم آن ۵ اصل عبارتند از:
۱-اصالت اسلامی ۲-رسالت اسلامی ۳-اتحاد اسلامی ۴-استقلال اسلامی ۵-دفاع اسلامی
در انتهاء شایان ذکر است وظیفه دانشجوی انقلابی در مختصات جهان اسلام این است که امروز با توجه به آموزه های مقام معظم رهبری جریان انقلابی و تشکل های آن ملزم به تشکیل جبهه ضد استکبار با به کارگیری تمام قوا هستند و امید است با تشکیل امت اسلامی دانشجویی در سطح بین المللی تعامل و همکاری لازم به عمل آید.