خرم آباد - دادستان انتظامی قضات کشور از صدور کارنامه قضایی برای قضات در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد موحدی آزاد صبح پنج شنبه در نشست با قضات استان لرستان در سخنانی با اشاره به صدور کارنامه قضایی برای قضات کشور اظهار داشت:  این اقدام از سوی دستگاه قضایی در دستور کار قرار گرفته است.

صدور کارنامه قضایی برای قضات

وی با بیان اینکه یک نسخه از این کارنامه قضایی نیز در اختیار قضات قرار می گیرد عنوان کرد: همچنین قاضی از طریق سیستمی که در این زمینه پیش بینی شده عملکرد خود را می تواند در زمینه های مختلف ملاحظه کند.

دادستان انتظامی قضات کشور با تاکید بر اینکه قضات در سه محور و شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند عنوان کرد: یکی از این محورها بحث دانش و مهارت قضات بوده چرا که قاضی باید قدرت استنباط و شم قضایی باشد.

حجت الاسلام موحدی بر ضرورت مستند نویسی آرا و تصمیمات قضایی بیان داشت: همچنین آرا باید مستدل باشد.

رضایت مردم از عملکرد دستگاه قضایی افزایش یافته است

وی با تاکید بر اینکه قاضی باید مستقل و دارای شجاعت قضایی باشد تصریح کرد: قاضی باید دید قضایی داشته باشد و الفبای حقوق را متوجه باشد.

دادستان انتظامی قضات کشور بر ضرورت رعایت اصول و تشریفات اداری توسط قضات تاکید کرد و گفت: همچنین رعایت استاندارد زمان رسیدگی به پرونده ها، رعایت آئین نگارش حقوقی، خوانا نویسی، مدیریت پرونده، اهتمام به جلب نظرات مشورتی همکاران نیز از دیگر نکاتی بوده که همواره باید از سوی قضات مدنظر قرار گیرد.

حجت الاسلام موحدی در ادامه سخنان خود شاخص مدیریتی را یکی دیگر از شاخص های ارزیابی قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: در این راستا باید برنامه ریزی و تدبیر در امور صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه میزان رضایت مردم از عملکرد دستگاه قضایی طی سال گذشته افزایش پیدا کرده بود گفت: کاهش آمار شکایات نشانه رضایتمندی مردم از قوه قضائیه است.

در برخورد با تخلفات هیچ اغماضی نداریم

دادستان انتظامی قضات کشور در ادامه سخنان خود بر ضرورت حساسیت نسبت به سلامت مجموعه در برخورد با تخلفات تاکید کرد و گفت: به محض اینکه تخلفی رخ می دهد باید برخورد شدید صورت گیرد.

حجت الاسلام موحدی با تاکید بر اینکه در برخورد با تخلفات دستگاه قضایی هیچ گونه اغماضی و رافت نخواهیم داشت گفت: قاضی مانند امام جماعت بوده و اولین شرط کاری برای قاضی نیز عدالت است.

وی با اشاره به اینکه شاخص دیگری که در ارزیابی قضات مدنظر قرار می گیرد بحث شاخص رفتاری است عنوان کرد: نزاکت و آداب اسلامی باید از سوی قاضی رعایت شود و از کلمات ناپسند در رای خود نباید استفاده کند.

دادستان انتظامی قضات کشور بر ضرورت حسن شهرت قاضی تاکید کرد و گفت: امروز شیعه در سازمان ملل کرسی پیدا کرده و این امر به دلیل نظریه ولایت فقیه است.

حجت الاسلام موحدی با تاکید بر اینکه شیعه امروز عزت و عظمت پیدا کرده است گفت: در این راستا باید اقدام به حفظ دستاوردهای انقلاب، مکتب تشیع کنیم و در این راستا دستگاه قضایی نقش بسیار مهمی در تبیین افکار تشیع دارد.