قم - امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه علمای شیعه همیشه در ظلم ستیزی و مقابله با استکبار و طاغوت سرآمد بودند، گفت: لغزش و سازش با مستکبران در میان علما سابقه نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام کاظم صدیقی شامگاه پنج‌شنبه در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله بهاء الدینی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: اصل در خلقت انسان تجلی حق تعالی است و همه عالم جلوه خداوند و اسماء الله است.

وی با بیان اینکه از ذره خاک تا ملائک افلاک از فرش تا عرش همه در یک درجه و رتبه نیستند، گفت: وقتی خداوند حضرت آدم را خلق کرد برای فرشتگان مجهول ظرفیت آدم بود؛ بشر توانست آینه‌ تمام نمای حق شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) حق را می‌دیدند، می‌یافتند و یافته‌های خود را در قالب کلام بیان می‌کردند و مخزن اسرار پروردگار بودند، افزود: این‌ همان مقام نجوا است و در این مقام بین دو طرف هیچ فاصله‌ای نیست و تنها به انسان‌های بهشتی داده شده است.

وی با بیان اینکه اگر این خلافتی که خداوند از ما خواسته است را اکتساب کنیم در بهشت خود را نشان می‌دهد، تصریح کرد: در بهشت گرسنگی و سیری وجود ندارد و همه دریافت‌های جلال و جمال خداوند است.

حجت الاسلام صدیقی ادامه داد: علوم مجتهدین همه خطاب بردار است اما علومی که انبیا داشتند بدون خطا است و هیچ پیامبر و امامی علم پیامبر و امام قبل از خود را اشکال نکرده است.

علمای شیعه در طول تاریخ از نظر عدال، تقوا و مقابله با استکبار سرآمد بودند

وی با بیان اینکه در طول قرن‌ها تشیع و علمای آن از نظر عدالت، تقوا، زهد، مقابله با استکبار و ظلم ستیزی سرآمد بودند و با طاغوت مقابله کردند، گفت: حوزه‌های علمیه و علما از ابتدا در وضع اقتصادی خوبی نبودند اما در برابر ظلم ایستادگی کردند؛ عزت، زهد و بی‌تعلقی به دنیا را نشان دادند، خدا را کفیل رزق خود می‌دانستند و فقر برایشان سرافکندگی نبود.

امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: لغزش و سازش با مستکبرانی چون انگلیس در میان علما سابقه نداشته است و علمایی بودند که علم قلبی داشتند نه علم کتابی.

تدبر و اندیشه از ویژگی‌های آیت الله بهاء الدینی بود

وی با بیان اینکه بسیاری از علما با مجاهدت، استقامت در مسیر عبودیت به این درجه رسیدند، افزود: تدبر و اندیشه از ویژگی‌های حضرت آیت الله بهاءالدینی بود.

حجت الاسلام صدیقی گفت: آیت الله بهاء الدینی در تفسیر صاحب نظر، در علوم عقلی صاحب فکر بود و علم جزئی از وجود این عالم ربانی شده بود ولی مهم‌تر از این‌ها با خدا بودن این عالم بود.

وی ابراز داشت: آیت الله بهاءالدینی جز عجایب بود و انسان با از دست دادن این عزیزان حتی پس از سال‌ها متوجه می‌شود که حوزه‌های علمیه متحمل چه خساراتی شدند.

امام جمعه موقت تهران با این بیان که آیت الله بهاء الدینی همواره در زندگی و فعالیت‌های خود با خدا و محو خداوند بود، گفت: خوشا به حال کسی که به این مقام برسد و جز خدا چیزی نداشه باشد؛ مسؤلان این هجوم علم و بارش معرفت را بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه علم نور و جایگاهش قلب است، توضیح داد: خیلی‌ها در عین اینکه علم دارند فقیر هستند و حتی دوست و دشمن را نمی‌شناسند که لازمه آن داشتن بصیرت است.