به دنبال اقدامات بی رحمانه ارتش میانمار علیه مسلمان «روهینگیا»، سازمان عفو بین‌ الملل نظامیان این کشور را به ارتکاب «جنایت علیه بشریت» متهم نمود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که اتهامات وارده به نیروهای نظامی میانمار در خصوص خشونت های اعمال شده از سوی این نیروها علیه مسلمانان «روهینگیا» به نوعی «جنایت علیه بشریت» محسوب می شود.

تازه‌ ترین گزارش منتشره از سوی این سازمان حقوق بشری، نیروهای ارتش میانمار را به کشتار، تجاوز، شکنجه و همچنین غارت منازل غیرنظامیان مسلمان متهم کرده است.

اواخر ماه نوامبر سال جاری میلادی، دیده‌ بان حقوق بشر نیز تصاویر ماهواره‌ ای از ایالت «راخین» در میانمار منتشر کرد که نشان می‌ داد تنها طی چند هفته بیش از ۱۲۰۰ خانه مسکونی در روستایی که ساکنان آن را اقلیت مسلمانان «روهینگیا» تشکیل می‌دهند توسط ارتش این کشور نابود شده است.

در همان زمان یکی از مقامات ارشد سازمان ملل متحد به بی‌ بی‌ سی گفت که دولت میانمار برنامه پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا را در دستور کار دارد. «جان مک‌ کیسیک» از اعضای آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نیز گفته بود که نیروهای مسلح در ایالت «راخین» دست به کشتار مسلمانان زده و بسیاری از ساکنان این ایالت را وادار به فرار به بنگلادش کرده‌ اند.

گفتنی است، تدابیر امنیتی در شمال راخین از اوایل ماه اکتبر و پس از آن شدت گرفت که ۹ مأمور پلیس این کشور در حمله‌ به یک ایست‎ بازرسی کشته شدند؛ رویدادی که دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را به انجام آن متهم کرده‌ و در ادامه به بهانه یافتن عاملان این حمله، تعداد زیادی از مسلمان را کشته و تعداد بسیاری را نیز بازداشت کرده است.

این در حالیست که دولت میانمار ورود خبرنگاران بین ‎المللی به این منطقه را ممنوع اعلام کرده است.