حجت الاسلام محمد حسن نبوي معاون تبليغ و آموزشهاي كاربردي حوزه عليمه قم در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بيان اين نكته كه در روايات متعدد و آيات قرآن به فلسفه روزه اشاره شده است، اظهار داشت: انسان با روزه به ياد تشنگي و گرسنگي روزه قيامت مي افتد. البته همه اين روايات در تأييد آيات قرآن است كه بيان مي كنند خدا روزه را بر شما واجب كرده، همانگونه كه بر پيشينيان شما واجب كرده بود. يعني بر ديگر اديان الهي نيز روزه واجب بوده است.
وي با بيان اينكه در واقع فلسفه روزه ساختن انسان و تربيت انساني او است، تصريح كرد: تربيتي كه انسان در اولين ضيافت الله قرار مي گيرد تا از گناه پرهيز كند، خدا ترس باشد، به مردم ظلم نكند، دنبال جنايت نرود، حقوق ديگران را تضييع نكند، چشم و زبان و همه اعضاء و جوارح بدن خود را از گناه محفوظ بدارد، همه محرمات را رعايت كند و تصميم بگيرد كه كارهاي حرام انجام ندهد، آن وقت توانسته است فلسفه روزه را به جا آورد.
حجت الاسلام محمد حسن نبوي افزود: اگر كسي مصصم شد و توانست مراحل فوق را انجام دهد، مرحله مهمي از روزه را پشت سر گذاشته است، اگر اين روزه دار توانست توبه و مراحل پس از آن را انجام دهد، طبعا به سمت فلسفه روزه بيشتر پيش مي رود.
وي گفت: مهمترين چيزي كه در اين ميهماني عرضه مي شود نعمت رشد و هدايت كردن انسان است . نعمت اينكه فرد به طرف خدا حركت و از شيطان دوري كند. انسان اگر بخواهد بداند كه چقدر به فلسفه روزه نزديكتر شده است بايد ببيند چه اندازه به تقوا، اهتمام به ترك محرمات، انجام واجبات و ارتباط با خدا نزديك شده است.
معاون تبليغ و آموزشهاي كاربردي حوزه عليمه قم گفت: اين ايام را بايد مغتنم شمرد و از خوان نعمت الهي بهره مند شد و به نحو احسن بهره برد، چرا كه روزه دار هر كاري كه مي كند ثواب دارد، نفس كشيدن او تسبيح است، يك آيه ثواب ختم قرآن را دارد و خواب روزه دار عبادت است، اين فرصتها كمتر به دست مي آيد بنابراين مؤمنان بايد بهترين بهره را از اين ماه مبارك ببرند تا به سر منزل مقصود برسند.