سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از عدم شرکت وی در مذاکرات صلح این کشور بین دولت و معارضان سوری در پایتخت قزاقستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «استفان دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در مذاکرات بین طرف های سوری که قرار است اواخر ماه میلادی جاری در «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

در همین راستا، «استفان دوجاریک» سخنگوی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که دی میستورا در مذاکرات آتی آستانه پیرامون بحران سوریه شرکت نمی کند.

لازم به ذکر است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز پنج شنبه گذشته از دستیابی دولت و معارضان سوری به توافق آتش بس سراسری در سوریه و آماده سازی طرف های نزاع برای آغاز مذاکرات صلح خبر داد.

آتش بس سراسری در سوریه از نیمه شب پنج شنبه گذشته به مرحله اجرا گذاشته شد.

در همین حال «ویتالی نعومکین» مشاور فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، پیش از این در سخنانی اعلام کرد که مذاکرات صلح «آستانه» جایگزین مذاکرات پیشین ژنو نیست.

مشاور دی میستورا همچنین تصریح کرد: مذاکرات آستانه همچون دیگر مذاکرات نیست و به نظر می رسد که سازوکار جدیدی در این زمینه شکل گرفته است. باید صریح باشیم؛ سازوکارهای دیگر اتخاذ شده توسط سازمان ملل برای حل بحران سوریه، پیشتر موفقیت آمیز نبوده است.

وی ادامه داد: شاید اینگونه به نظر برسد که گام های ابتدایی برای برگزاری مذاکرات آستانه موفق تر از تلاش های سازمان ملل بوده است؛ به ویژه اینکه اگر آتش بس در سوریه دوام داشته باشد.

نعومکین همچنین ارائه نتایج مذاکرات صلح آستانه به شورای امنیت سازمان ملل را بعید ندانسته و تصریح کرد: این به معنای لزوم بررسی نتایج مذاکرات آستانه توسط شورای امنیت نیست.