قم - رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به مطرح شدن معنویت به عنوان چهارمین بعد سلامت انسان گفت: ظرفیت‌های گسترده رواج سلامت معنوی در جامعه با دانش علمای حوزه علمیه بارور می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مرندی در چهارمین همایش سلامت معنوی که قبل از ظهر چهارشنبه در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به اینکه خداوند به قدری برای انسان ارزش قائل است که حتی اگر عاملی کوچک‌ترین آسیبی به انسان وارد کند مجازات درپی خواهد داشت، اظهار کرد: همه احاد مردم و نهادها و ارگان‌ها در تأمین و حفظ سلامت انسان و جامعه نقش دارند اما جامعه پزشکی در این زمینه توفیق بیشتری دارند، در این زمینه درس خوانده و تلاش کرده‌اند که در حوزه سلامت جامعه گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه قداست این حرفه هم در حفظ سلامت مردم است، افزود: سلامت ابعاد مختلفی دارد، ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی پیش از این شناخته شده بود اما بعد سلامت معنوی به این ۳ بعد اضافه شده و به عنوان بعد چهارم سلامت شناخته شد.

رئیس چهارمین همایش سلامت معنوی تصریح کرد: عنوان سلامت معنوی براساس پیشنهاد نماینده نروژ در سازمان بهداشت جهانی مطرح شد و بعد سلامت معنوی به تعریف جهانی سلامت اضافه شد.

بعد معنوی بیشترین تأثیر را در سلامت انسان دارد

وی ادامه داد: آنچه بیشترین تأثیر را در سلامت انسان دارد بعد معنوی است که سال‌ها مغفول مانده بود که بعد از مطرح شدن به عنوان یکی از ابعاد سلامت، کشورهای غربی در این زمینه تلاش بسیاری کردند و مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام دادند.

مرندی با تأکید بر وجود بیشتر سلامت معنوی در افرادی که با اعتقادات مذهبی زندگی می‌کنند، افزود: طول عمر بیشتر در افرادی که اعتقاد مذهبی دارند، اعتقاد به شفا، شکیبایی بر درد، اعتقاد به اخرت، همه از تفاوت‌های فرد دین دار و بدون دین در حوزه سلامت است.

وی با اشاره به اینکه در اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی در رابطه با سلامت معنوی بحث شده است، تصریح کرد: جامعه پزشکی در این جنبه از سلامت با ارتباط با حوزه علمیه سعی می‌کند دانش خود را افزایش دهد و فرهنگستان علوم پزشکی تلاش می‌کند این حوزه از سلامت را به مردم یادآوری کند.

سلامت معنوی مهمتر از سلامت جسمی است

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه تمام منابع علمی حوزه سلامت معنوی مربوط به غربی‌هاست، تأکید کرد: دو سال قبل خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. ایشان سلامت معنوی را مهم‌تر از سلامت جسمی برشمرده و بر استفاده از علمای دین در این حوزه تأکید کردند و بر اساس تأکید ایشان رسیدن به سلامت جسمی هم از طریق دین ممکن است.

وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری سلامت محور همه چیز و حتی عروج انسان است، هر انسانی حتی اگر در حوزه معنویت بخواهد رشد کند باید انسان سالمی باشد و به همین دلیل ما مکلفیم در همه حوزه‌های سلامت گام برداریم.

مرندی تأکید کرد: غربی‌ها به دنبال معنویت وجودی هستند، اما ما به دنبال این هستیم که معنویت را به گونه‌ای دریابیم که خود را برای سلامت معنوی زندگی ابدی خود را تأمین کنیم.