گرگان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان گفت: نمایشگاه بین المللی گرگان از نظر زیرساختی مشکلاتی دارد که از میراث فرهنگی کاری برای حل آن ساخته نیست.

ابراهیم کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباه اهداف و دستاوردهای جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، اظهار کرد: استان گلستان نماد وحدت و انسجام اقوام در کشور است و این ظرفیت باید نشان داده می‌شد.

وی به اهداف برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام اشاره کرد و افزود: جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان فرصتی بود تا ظرفیت وحدت و انسجام اقوام و مذاهب یکجا در استان به منصه ظهور گذاشته‌شده و نشان داده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: معرفی ظرفیت و قابلیت‌های بسیار گلستان در گردشگری یکی دیگر از اهداف برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام بود تا بتواند به ماندگاری مسافر و گردشگر کمک کند که با برگزاری جشنواره به مدت پنج روز گلستان نقطه توجه رسانه‌های کشور و فضای مجازی باشد.

وی از فراهم شدن ظرفیتی برای فروش تولیدات صنایع‌دستی هنرمندان روستایی استان به‌عنوان دیگر اهداف جشنواره فرهنگ اقوام نام برد و تصریح کرد: در بسیاری از روستاهای استان گلستان بازاری برای فروش تولیدات صنایع‌دستی وجود ندارد و این امر انگیزه تولید را از هنرمندان گرفته بود کما اینکه امکان شرکت برای این هنرمندان در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی سایر استان‌ها هم فراهم نبود.

کریمی یادآور شد: در این دوره از جشنواره غرفه‌هایی برای تولیدات روستاهای استان اختصاص یافت و شرایط اقامت و پذیرایی برای هنرمندان روستاهای استان به‌ویژه از روستاهای کلاله و مراوه‌تپه فراهم شد.

معرفی قابلیت‌های روستاهای هدف گردشگری استان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از معرفی قابلیت‌های روستاهای هدف گردشگری استان به‌عنوان اهداف دیگر برگزاری جشنواره اقوام نام برد و افزود: معرفی روستاهای هدف گردشگری و توانمندسازی و معرفی این قابلیت‌ها از اهداف دیگر برگزاری جشنواره بود که به اعتقاد خود در این حوزه موفق بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: موسیقی سنتی اقوام حاشیه نداشته و می‌تواند به نشاط اجتماعی و رقابت سالم در ارائه موسیقی سنتی و اصیل استان‌های کشور منجر شود.

وی همچنین به نقاط ضعف این دوره از جشنواره اشاره و بیان کرد: در این دوره دو هزار فرم نظرسنجی توسط بازدیدکنندگان در جشنواره پر شد که مهم‌ترین مشکل این دوره ترافیک سنگین و معضل پارکینگ اعلام شد.

کریمی با یادآوری اینکه به لطف شهدا و برگزاری کنگره چهار هزار شهید استان فضای پارکینگ نسبت به سال گذشته افزایش یافت، افزود: اما تنها یک نمایشگاه در استان وجود دارد و ظرفیت آن به همین اندازه است و بخشی از زمین‌های آن‌هم در تصرف بوده و در آن کشاورزی انجام می‌شود و تغییر ظرفیت‌های آن‌هم در دست مدیرکل میراث نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان همچنین با تأکید بر اینکه رفع موانع و مشکلات و فراهم کردن امکانات در نمایشگاه از دست میراث فرهنگی استان خارج است، اظهار کرد: در شرایطی که نمایشگاه دائمی تنها نمایشگاه استان است، وقتی پای قرارداد می‌رویم باید تمام پیشنهادهای آن‌ها را بپذیریم و اگر زمان جشنواره از ساعت ۲۲  بگذرد برق نمایشگاه قطع می‌شود، عملاً کاری من کریمی ساخته نیست.

وی به همکاری خوب سپاه پاسداران در استقرار سرویس‌های بهداشتی سیار و فرماندار گمیشان در تأمین تانکر آب‌رسانی در زمان برگزاری جشنواره اشاره و خاطرنشان کرد: اورژانس و آتش‌نشانی و بسیاری دیگر از مدیران برای برگزاری این جشنواره پای‌کار بودند و به کمک میراث آمدند اما عده‌ای هم همکاری لازم را نداشتند.

باید از مردم محمدآباد کمک بخواهیم

کریمی بابیان اینکه به‌غیراز روز نخست جشنواره که با بارندگی و باد شدید همراه بود، چهار روز دیگر جشنواره با استقبال پرشور مردم همراه بود، اضافه کرد: فکر نمی‌کردیم استقبال مردم از جشنواره به این اندازه باشد و با این حجم اتومبیل مواجه باشیم.

وی اظهار کرد: پارکینگ موضوعی است که برای دوره بعد جشنواره به‌طورجدی به آن می‌پردازیم و باید از مردم روستای محمدآباد کمک بخواهیم که یا درب حیاط خود را برای پارک اتومبیل‌ها بگشایند و یا از بخشی از زمین‌های کشاورزی به‌عنوان پارکینگ استفاده کنیم.

دبیرخانه دائمی جشنواره فعال شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان تصریح کرد: نداشتن استاندارد لازم سرویس بهداشتی، پارکینگ و آب شرب از نقاط ضعف و امکان حضور روستاهای هدف گردشگری بیشتر، سوغات و توجه به هنرمندان استان گلستان و پالایش هنرمندان و گروه‌های موسیقی و رصد تولیدات هنرمند برای حضور در نمایشگاه و جلوگیری از ارائه محصولات کم کیفیت در غرفه‌ها از نقاط قوت این دوره جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان بود.

کریمی متذکر شد: درمجموع تلاش کردیم در این دوره نقاط ضعف جشنواره به حداقل برسد و اثرگذاری آن بیشتر شود.

وی به دلایل حضور کم سفرا و رایزنان فرهنگی کشورها در جشنواره دهم اشاره کرد و ادامه داد: مردادماه امسال جشنواره اقوام ایران‌زمین بین‌المللی شد و فرصت کافی برای برگزاری آن در شهریورماه وجود نداشت.

وی بیان کرد: پس‌ازآن هم محرم و صفر و اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان و برنامه‌های آن‌که از سال گذشته برنامه‌ریزی شه بود در پیش بود، ازاین‌رو جشنواره امسال از هشت‌تا ۱۲ دی‌ماه برگزار شد که به دلیل هم‌زمانی با آغاز سال میلادی جدید و تعطیلات ۱۰ روزه عید کریسمس شاهد حضور پررنگ سفرا و رایزنان فرهنگی در این دوره جشنواره نبودیم.

کریمی از فعال شدن دبیرخانه دائمی جشنواره اقوام در گلستان در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: تلاش داریم با تعامل با وزارت خارجه و روابط بین‌الملل سازمان میراث، تاریخ برگزاری جشنواره یازدهم فرهنگ اقوام را مشخص کنیم تا بتوانیم حداقل شاهد حضور رایزنان و سفرای کشورهای آسیای میانه و هنرمندان آن‌ها در دوره بعد باشیم.