گرگان-معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید در کشور «کشاورزی قراردادی» که در آن کشاورز پیش از کاشت محصول، قرارداد خود را می بندد رواج یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی طهماسبی ظهر دوشنبه در نشست هم اندیشی با تولیدکنندگان در راستای توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی که در گرگان برگزار شد، گفت: از طریق بررسی بازار و نیازسنجی باید به تولید برسیم اما این شرایط برعکس شده و افرادی که دست اندرکار بازرگانی هستند باید فکری در این زمینه کنند.

وی افزود: اینکه نارنگی کشور پاکستان می‌تواند بازار مصرفی پیدا کند اما نارنگی ما نمی‌تواند جای بررسی دارد و باید عوامل آن شناسایی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشاورزی تحت عنوان کشاورزی قراردادی به وجود آمده به این معنی که ابتدا کشاورز قرارداد فروش خود را می‌بندد سپس شروع به کشت محصول می‌کند و ما باید تلاش کنیم این کشاورزی قراردادی را گسترش دهیم.

طهماسبی اظهار کرد: سرمای آذرماه امسال غیرطبیعی بود و ما باید از آن به عنوان یک درس، عبرت بگیریم.

وی در رابطه با ایجاد گلخانه گفت: گلخانه‌ها انواع مختلفی دارد و نوع سازه آن‌ها وابسته به مناطق گرمسیری یا سردسیری متفاوت است، پس باید گلخانه را بر اساس شرایط اقتصادی، اجتماعی، دانش موجود و بازار انتخاب کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بحث بیمه گلخانه‌ها در چهار استان به شکل پایلوت در حال اجرایی است و به نوبت وارد استان‌ها می‌شود.

وی با اشاره به گیاهان دارویی گفت: کشت گیاهان دارویی در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی انجام‌شده و در این زمینه هم نخست باید بازار مصرفی مشخص‌شده و به تولید انجام شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زعفران یک گیاه مهاجر بوده و در حال حاضر در ۲۹ استان کشور در حال کشت است، اظهار کرد: زعفران گیاه سودآوری است به شرطی که به شکل مکانیزه کاشت و برداشت شود.

طهماسبی افزود: بازار گیاهان دارویی رو به گسترش است و امروز شاهدیم بیش از ۱۰۰ نوع قرص، پماد و ... از آن ساخته می‌شود.

وی علت گسترش بازار گیاهان دارویی را گرایش جهانی به این گیاهان اعلام کرد و گفت: در گذشته کشت گیاهان دارویی به شکل جزیره‌ای بود اما در طرح اقتصاد مقاومتی مانند زنجیره در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.