محققان ایرانی برای اولین بار موفق به سنتز هدفمند مایعات یونی و نمک های مذاب جدید در اندازه نانو به عنوان کاتالیزور در فرایند های شیمیایی شدند.

سعید باقری، برگزیده هجدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این طرح به سنتز هدفمند مایعات یونی و نمک های مذاب جدید در اندازه نانو پرداختیم تا از آنها در فرایندهای شیمیایی، تغییر و تبدیل گروههای عاملی و سنتز ترکیبات عالی استفاده شود.

وی با بیان اینکه این ترکیبات برای اولین بار در سایز نانو سنتز شده اند، خاطر نشان کرد: با استفاده از روش های مختلف و داده های طیفی به بررسی مایعات یونی و نمک های مذاب پرداختیم.

باقری عنوان کرد: به دلیل ساختار کاملا یونی و فاقد فلز بودن، این نوع کاتالیزگرها را می توان به عنوان کاتالیزگر سبز و محیط دوست در نظر گرفت زیرا موجب آلودگی محیط زیست نمی شوند.

وی افزود: با استفاده از بررسی تحزیه حرارتی در این تحقیقات مشخص شد که تا چه دمایی می توان از این کاتالیزگرها برای انجام واکنش های آزمایشگاهی استفاده کرد.

وی گفت: بعد از سنتز و بررسی ساختار این نانوکاتالیزگرها با روش های مزبور از آنها به عنوان کاتالیزگر برای انجام طیف وسیعی از واکنش های شیمیایی چند جزیی و تغییر و تبدیل گروه عامل های عالی استفاده می شود.

وی افزود: محصولات مورد نظر با بازده و خلوص بالا و در زمان کوتاه تهیه شدند. تعدادی از محصولات سنتز شده به عنوان کاندیدای دارویی و مواد فعال بیولوژیکی مدنظر هستند.

به گزارش مهر، طرح سنتز هدفمند نانو کاتالیزرهای جدید و کاربرد آنها در سنتز ترکیبات آلی رتبه سوم پژوهش های بنیادی گروه فناوری نانو هجدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی را کسب کرده است.