رمان «خون حرف نمی‌زند» به قلم ناظم حکمت با ترجمه ارسلان فصیحی به ویترین کتابفروشی‌ها راه یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، «خون حرف نمی‌زند» سرگذشت دو نسل از اهالی استانبول و روایت تسلط سرمایه‌داری بر ترکیه، تبدیل شدن صنعتگران خرده‌پا به کارگران مزدور، دلالان خرده‌پا به واسطه‌های بازار و اشراف به سرمایه‌داری وابسته است، روایت دوستی‌ها و برادری‌ها، دشمنی‌ها و خیانت‌هاست.

این رمان اولین بار در دهه سی‌ میلادی به صورت پاورقی در یکی از مجله‌های استانبول چاپ شد و بعدها، در دهه پنجاه میلادی، در یک مجلد به چاپ رسید. در «خون حرف نمی‌زند» نگرش مبتنی بر دیالکتیک تاریخی ناظم حکمت نسبت به فرد، جامعه، حوادث و پدیده‌ها در قالب روایت نمودار شده است. این رمان نوعی آینه تمام‌نمای وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استانبول از اوایل قرن بیستم تا اواسط دهه ۱۹۳۰ است و به‌ویژه اخلاقیات آن دوره را در پس‌زمینه اجتماعی به تصویر می‌کشد.

ناظم حکمت به نظر برخی بزرگترین شاعر هزاره دوم و دست کم جزو ده شاعر برتر جهان در این هزاره است. وی، علاوه بر منظومه‌ها و قطعات شعری، در زمینه نثر نیز آثاری آفریده است. از جمله سه رمان و پنج نمایشنامه که همگی از آثار موفق ناظم حکمت به شمار می‌روند.

«خون حرف نمی‌زند» مهم‌ترین رمان ناظم حکمت و محصول دوران پختگی او چه به لحاظ تکنیک و چه به لحاظ اندیشه است. ظرافت توجهی که نویسنده به اتفاقات پیرامون خویش دارد، بسیار قابل توجه است، مسائلی که تا به امروز گریبانگیر حال و روز کشور ترکیه بوده و این روزها شاهد صدای اعتراض مردم این کشور هستیم، به این ترتیب می‌توان جهات اساسی تفکر ناظم حکمت را در این رمان خوش‌خوان و جذاب یافت.

اکنون، پس از چند دهه انتظارِ دوست‌داران آثار ناظم حکمت، رمان «خون حرف نمی‌زند» با ترجمه ارسلان فصیحی به ویترین کتابفروشی‌ها راه یافته است و خوانندگان حرفه‌ای و علاقه‌مندان رمان‌های رئالیستی، به‌ویژه دوست‌داران آثار ناظم حکمت می‌توانند کتاب مورد علاقه خود را تهیه کنند.

کتاب «خون حرف نمی‌زند» نوشته ناظم حکمت با ترجمه ارسلان فصیحی در ۳۹۹ صفحه و در قطع رقعی به بهای ۳۴ هزار و پانصد تومان از سوی نشر کتاب‌سرای نیک منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شده است.