العوضی، در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب گفت: فعالیت‌ ایران در مسیر گفت‌وگوهای فرهنگی تاثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، صبح امروز، شنبه ۲ بهمن با حضور متفکرانی از ایران، سوریه، عراق، کویت، لبنان، اردن، الجزایر، بحرین، تونس، عمان و سودان در حسینیه الزهرا (س) آغاز به کار کرد.

العوضی، متفکر و اندیشمند عمانی در سخنرانی ارایه گزارش خود در آیین افتتاحیه این دور از گفت‌وگوها، ضمن تشکر از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت برپایی این دور از گفت‌وگوها گفت: از خداوند متعال میخواهم که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای را برای امت اسلامی حفظ کند که با رهبری داهیانه و حکیمانه ایشان، اسلام عظیم شأن حفظ ‌شود.

اندیشمند عمانی به برگزاری نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب اشاره و تصریح کرد: گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب اصول و مبانی خودش را دارد. گفت‌وگو کار تازه‌ای نیست، بلکه به دستور خداوند و براساس آیات قرآن کریم است که اکنون بر آن عمل میکنیم.

وی افزود: گفتمان را خداوند ایجاد کرد و از همان ابتدا با مخلوقات خود، پیامبران، انبیاء و ابلیس و حتی طغیانگران همچون فرعون و هارون گفت‌وگو داشت. اصل و ریشه گفت‌وگو در قرآن کریم است. اگر اختلاف نظری هم به وجود آید، خداوند میفرمایند به نحوی شایسته و نیکی گفت‌وگو کنید.

العوضی در سخنان خود، به نقش حضرت محمد (ص) در ایجاد وحدت و همدلی میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام بهترین کسی بودند که گفت‌وگو را در جوامع اسلامی عرضه کردند. امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و حضرت زهرا (س) برگزیدگان پیامبر اکرم (ص) در اسلام بودند که با پیاده کردن سیره نبوی مانع از بروز اختلاف بین مسلمانان میشدند.

متفکر و اندیشمند عمانی در ادامه، به برگزاری سمینار علوم فقهی در عمان اشاره و تصریح کرد: در عمان، با برگزاری سمینار فقهی و بررسی مسئله همزیستی بین مسلمانان، فصل مشترک بین آنان را ارزیابی کردیم و دریافتیم که اصل این گفت‌وگوها در کیان خانواده است.

وی یادآور شد: از آنجایی که ایران یک کشوری اسلامی است، میتواند در مسیر گفت‌وگوهای فرهنگی تأثیرگذار باشد، لذا دانشگاهیان به ویژه استادان و دانشجویان باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشند و به آشنایی با فرهنگ‌ها و مذاهب دیگر و مقایسه آنان با یکدیگر بپردازند.

العوضی با تأکید بر اینکه زبان دو ملت مانعی برای گفت‌وگوهای فی مابین محسوب نمیشود، پیشنهاد تهیه مجله تخصصی برای این اجلاس از دستاوردهای گفت‌وگوها و همچنین، ایجاد کانال ماهواره‌ای ویژه امور فرهنگی بین مسلمانان و ملت‌های دیگر و سایر ادیان را داد.

بنابر اعلام این خبر،  نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، (۲ بهمن ماه) با حضور ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهور، حجت‌الاسلام والسلمین سید ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب منوچهر متکی، معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مسعود فکری، دبیر علمی همایش، محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه شهید بهشتی و رییس دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، مهدی محقق و نمایندگانی از اندیشمندان عرب در حسینیه الزهرای (س) این سازمان افتتاح شد.

در این اجلاس ۸۵ اندیشمند از کشورهای الجزایر، تونس، مصر، مراکش، سوریه،  لبنان، عراق،  اردن، کویت و عمان حضور دارند که در شش کمیسیون مختلف شامل: ظرفیت‌های علمی ایران و جهان عرب برای تعامل و گفت‌وگویهای فرهنگی، روابط فرهنگی  و ادبی ایران و جهان عرب و نقش آن در گفت‌وگویهای فرهنگی، گفت‌وگویهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت، رسانه و نقش آن در گفت‌وگویهای فرهنگی ایران و عرب، جایگاه زنان اندیشمند ایران و عرب در گسترش تعامل و گفت‌وگویهای فرهنگی و همچنین  جوانان ایران و جهان عرب و جایگاه آنان در گفت‌وگویهای فرهنگی در دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی، الزهرا (س)، امام خمینی (ره) قزوین و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، به بیان دیگاه‌های خود خواهند پرداخت.