رییس انجمن انبوه سازان تهران استفاده و نگهداری نامناسب ساختمان پلاسکو را مهمترین علت ریزش این ساختمان دانست.

حسن محتشم در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ساختمان پلاسکو بیش از ۵۰ سال قدمت داشت اما با این وجود به نظر می رسد که سازه آن براساس محاسبات درست ساخته شده بود و ایرادات موجود در نوع نگهداری و استفاده از این برج تجاری، عامل ریزش آن شد.

وی ادامه داد: ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی پس از ساخت باید به صورت مناسب استفاده و نگهداری شوند تا عمر مفید آنها افزایش یابد اما این دو فاکتور در مورد ساختمان پلاسکو اجرا نشد.

به گفته محتشم، ساختمان های بسیاری در تهران و سایر شهرهای کشور وجود دارند که شرایطی مشابه پلاسکو دارند و فاکتورهای تعمیر و نگهداری مناسب در آنها رعایت نمی شود.

وی اظهار داشت: بی توجهی صاحبان املاک به تعمیر و نگهداری ساختمان ها، مربوط به قانون نحوه بهره برداری از واحدهای مسکونی و تجاری است؛ برهمین اساس قوه قضاییه باید در قانون تملک آپارتمان ها بازنگری کند و برای نگهداری ساختمان ها پس از ساخت و ساز، قانون جامعی تدوین کند.

رییس انجمن انبوه سازان تهران، بیان کرد: درصورتی که از ساختمان ها(حتی ساختمان پلاسکو) به درستی استفاده و نگهداری شود شاهد وقوع چنین حوادثی نخواهیم بود.

محتشم به اهمیت اجرای قوانین مربوط به ساخت و ساز در کشور اشاره کرد و گفت: درحال حاضر اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهای کشور الزامی است و رعایت می شود اما بعد از ساخت و ساز قانونی برای نحوه استفاده و نگهداری مناسب وجود ندارد که همین موضوع طول عمر ساختمان ها در ایران را کاهش می دهد.