قربان عزيززاده مدير بخش نسخ خطي يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي "مهر" با بيان اين مطلب افزود : به منظور نشان دادن سير تحول كتابت خط كوفي قطعاتي از قرآن هاي خطي فاقد اعراب كه به احتمال قريب به يقين از نخستين نسخه هاي كتابت قرآن است در بخش قرآن هاي خطي يازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم و در كنار آثار كتابت عهد قاجار به نمايش گذاشته شده است .
وي در ادامه در مورد سير اين كتابت گفت : اين نسخه ها را به بلاد اسلامي مثل عراق ، مصر ، يمن و شام ارسال كردند تا معيار معتبر و معيني براي كتابت و استنساخ قرآن كريم باشد كه سير اين كتابت و ترتيب فعلي قرآن نيز بر همين اساس تعيين مي شود .
وي در ادامه تصريح كرد : در اين زمان بود كه عده اي نظير" نصر بن عاصم ليثي " كه از شاگردان حضرت علي (ع) بود ماموريت يافتند كه با يك كتابت درست و دقيق براي تشخيص حروف متشابهي نظير ( ب، ت و ث) حروف متشابه را مشخص كنند و از اين رو اعراب گذاري و اعجام را در كتابت قرآن اعمال كردند تا قرائت و كتابت صحيح را در همه جهان اسلام رواج دهند .
عزيززاده در ادامه ياد آور شد : به اين ترتيب بود كه كتابت خط كوفي در طول زمان كاملتر شد و بعدها شيوه هاي كتابت كوفي از جمله كوفي ايراني ، بغدادي ، آندلسي و بعد از آن خط هاي ثلث ، ريحان ، محقق و انواع نسخ و نستعليق براي كتابت قرآن رايج شد كه در اين نمايشگاه نيز قطعاتي از قرآن هايي را كه فاقد اعراب و اعجام و نقطه گذاري هستند به منظور نمايش سير اين تحول به نمايش گذاشته ايم .
وي اضافه كرد : البته بيشتر نمونه هاي كتابت قرآن به خط نسخ است و بعدها نيز اين شيوه طرفداران بيشتري پيدا كرد .