به گزارش خبرنگار موسيقي مهر، كمبود سالن در ساليان اخير به معضل بزرگي براي اهالي موسيقي مبدل شده است به طوري كه اين مشكل بر محتواي آاثار ارائه شده نيز تاثيرات مخربي برجاي گذاشته است.در يكي دو ماه گذشته چند كنسرت بزرگ در تهران برگزار شد كه همه آنها به علت استاندارنبودن محل اجرا ، مشكلات عديده اي را براي مخاطبان به وجود آورد.سالها پيش در زمان وزير سابق ارشاد كلنگ تاسيس مجتمع فرهنگي فارابي در تپه هاي عباس آباد بر زمين خورد اما آن طرح نيز همانند دهها و صدها طرح كاذب ديگر هنوز ره به جايي نبرده است؛گروه موسيقي خبرگزاري مهر بر آن است تا تبعات و و مشكلات كمبود سالن ها و تالار هاي فرهنگي را در گفتگو با كارشناسان مورد بررسي قرار دهد .
مسئولان و هنرمندان حرف يكديگر را متوجه نمي شوند
"شهرام ناظري" كه كنسرت اخير او در ورزشگاه انقلاب به علت مناسب نبودن براي اجراي برنامه با مشكلات زيادي مواجه بود،معتقد است كه نبود فضاي مناسب براي برگزاري كنسرت يكي ازمعضلات اساسي سال هاي اخيربوده است.
ناظري درادامه در انتقاد به اهمال مسولان در سالن سازي براي اجراي برنامه هاي فرهنگي گفت : طبيعتا دوست دارم در فضايي مناسب با امكانات ويژه براي برگزاري كنسرت برنامه اجرا كنم اما متاسفانه براي برگزاري يك كنسرت آنقدر با مشكلات متعدد مواجه هستيم كه ديگر تمركزي روي سالن وفضاي برگزاري كنسرت نداريم ، نبود سالن و مكان مناسب اجرا نكته اي است كه در طول 27 سال پس از انقلاب به كرات وبه زبانهاي مختلف همه گفته اند ولي هيچ مسئولي پاسخگوي آن نبوده ونيست بنا براين به نظر مي رسد تنها راه ممكن منصرف شدن از اجراي كنسرت است چون عملكرد مسئولان به گونه اي بوده كه گمان مي كنم دست اندر كاران امور فرهنگي حرف هنرمندان را متوجه نمي شوند؛يا به عبارت بهتر،حرف همديگر را متوجه نمي شوند.
شهرداري به ساخت تالارهاي فرهنگي كمك كند
از سوي ديگر "لوريس چكناوريان"آهنگساز معتقد است كه به دليل افزايش روز افزون جمعيت در كلانشهري مثل تهران سالنهاي موجود پاسخگوي نيازهاي فرهنگي و هنري مردم نيست .
خالق اپراي" سياوش" متذكر شد :در هر نقطه از شهر تهران با توجه به ميزان استفاده مردم از برنامه هاي فرهنگي بايد سالني ساخته شود تا مخاطبان با كمترين هزينه مالي و زماني ،به علاقه مندي هاي مورد نظر دسترسي آسان و به موقع داشته باشند ؛ و اگر نگاهي درست به وضعيت سالن هاي موجود در سطح شهر داشته باشيم به خوبي متوجه مي شويم كه جز تعداد محدودي سالن مانند تالاروحدت،تالار وزارت كشور،سالن ميلاد -در نمايشگاه بين المللي-سالن استانداردي نداريم و تازه اين سالن ها هم در واقع به شكل درست وبراساس ميزان دسترسي آسان مخاطب ساخته نشده است.
وي در ادامه خاطر نشان كرد: البته اين نكته را نيز نبايد فراموش كنيم كه زماني كه اين سالن ها ساخته شد، جمعيت به اين ميزان نبود؛ ولي امروز اين نياز احساس مي شود كه در سه منطقه شمال، مركزوجنوب شهر سالن هايي ساخته شود و اين وظيفه شهرداري است كه بايد به اين نياز رسيدگي و شرايط لازم را براي سرمايه گذاري در اين امر فراهم كند.
مسئولان اگرعلاقه اي به فرهنگ دارند به حل اين مشكل بينديشند
"هوشنگ كامكار"آهنگساز وسرپرست گروه كامكارها درباره كمبود سالن مناسب گفت: ظرفيت پايين سالن ها،كيفيت نازل امكانات موجود ودر كل نبود سالن مناسب دربرگزاري كنسرت هاي موسيقي باعث ايجاد نوعي آشفتگي در اجراي برنامه ها مي شود.
اين موسيقيدان در ادامه به ساخت سالن در نقاط مختلف شهر اشاره كرد وگفت: نيازبه ساخت سالن مناسب با تمام ويژگي هاي يك سالن ويژه اپرا، موسيقي،تئاترو... به شدت احساس مي شود و اگر مسولان علاقه اي به فرهنگ موسيقي دارند بايد از شمالي ترين تا جنوبي ترين نقطه تهران سالن بسازند تا مردم به راحتي به علاقه مندي هاي خود در عرصه موسيقي وديگر حوزه هاي هنري دست پيدا كنند.
"هوشنگ كامكار"در پايان خاطركرد :هنر موسيقي جزء جدانشدني از فرهنگ شنيداري مردم است وخوشبختانه هرگاه كه هنرمندان موسيقي برنامه داشتند مردم با رويي باز از آنها استقبال كردند،بنابراين گمان مي كنم با توجه به اين علاقه وظيفه ما به عنوان هنرمند در ارائه آثار خوب از سويي ومسولان وسياست گذاران در امورفرهنگي ازسوي ديگر بسيار سنگين ترمي شود؛پس گمان مي كنم تا دير نشده مسولان بايد دست به كار شوند.
تالار وحدت جوابگو نيست
تنها سالن موجود براي اجراي گروه هاي مختلف كنسرت تالار وحدت است كه با ظرفيت پاييني كه دارد قادر به جوابگويي مخاطبان نيست.
"نادر مشايخي" رهبر اركستر سمفونيك تهران ضمن بيان اين مطلب افزود:امكانات لازم براي اجرا ي كنسرتهاي مختلف با توجه به استاندارد هاي بين المللي در ايران وجود ندارد وتنها سالن موجود تالار وحدت است كه آن هم به دليل كمبود سالن ميزبان برنامه هاي مختلف از سمينارها گرفته تا نمايش هاي تئاتر، افتتاحيه ها واختتاميه ها است.
رهبر اركستر سمفونيك تهران درادمه خاطر نشان كرد:مطلوب ترين شكل ممكن اين است كه مسئولان علاوه بر رسيدگي به سالنهاي ديگر يك سالن ويژه براي اجرا ي اركستر هاي سمفونيك داشته باشيم؛چراكه حتي سالني مثل تالار وحدت جوابگوي برخي از اجراهاي ما نخواهد بود؛به عنوان مثال اگر بخواهيم قطعاتي از اواخر قرن 19 با گروه 120نفري در گروه اركستر سمفونيك تهران اجرا كنيم قادر به اين كار نخواهيم بود چراكه سالني با چنين ظرفيتي در ايران وجود ندارد.
مسولان نگاه خود را به هنر موسيقي تغيير دهند
"پيمان سلطاني"رهبر اركسترملل ساخت سالن با ظرفيت بالا را يكي از نيازهاي اساسي در برگزاري كنسرت دانست و گفت:سالها پيش معمار خوش فكر"هادي ميرميران" طرحي را براي ساخت سالني با ويژگي هاي لازم براي اجراي اپرا ارائه كرده بود و براي ساخت اين سالن تلاشهاي بسياري هم انجام داد كه متاسفانه در پي بي توجهي مسولان و درگذشت ايشان اين طرح به دست فراموشي سپرده شد.
وي همچنين خاطرنشان كرد:براي رسيدن به اين هدف بايد نگاه مسولان درتصميم گيري هاي كلان تغييركند زيراكه بايد متوجه باشيم مشكل اصلي موسيقي نگاه پر از سوءظن مسولان به اين حوزه است كه اگر اين نگاه تغيير كند بسياري از مشكلات در بخش هاي مختلف وهمچنين سالن سازي نيز حل خواهد شد.