مهدی ایل بیگی فیلمبردار «انزوا» ساخته مرتضی علی عباس میرزایی که در بخش مسابقه ملی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فیلمبرداری این اثر گفت: یک هفته پیش از فیلمبرداری «انزوا»، مرتضی علی عباس میرزایی مرا به دفتر خود فراخوند و روی یک تخته وایتبرد گفت ما میخواهیم مثلاً این سکانس را فیلمبرداری کنیم، تو با چه لنزی این صحنه را ضبط میکنی؟ که من هم نظرم را ارایه دادم. به همین ترتیب ما ۱۰ روز در حال تعامل و توافق با یکدیگر بودیم و برای هر پلان دقیقاً میدانستیم که قرار است چه چیزهایی را فیلمبرداری کنیم. حتی نوع ضبط اینسرتها را هم میدانستیم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم به هیچ عنوان از وسیلهای استفاده نکنیم و تصاویر را به صورت دوربین روی دست ضبط کنیم تا بتوانیم آنچه را که مدنظرمان است به مخاطب نشان دهیم.
وی افزود: فیلمبرداری این اثر بسیار سخت بود زیرا با لنزهای مختلف و در عین حال به صورت دوربین روی دست کار میکردیم. البته باید بگویم که این فیلم بازیگرمحور است و به همین دلیل فیلمبرداری ما از چهار زاویه با لنزهای مختلف انجام شد. برای مثال تمام صحنهها از لنز ۸۵ به لنز ۱۳۵ و از لنز ۱۳۵ به زاویه دیگری کات میخورد. چنین تصاویری میتواند افرادی را گیج کند اما ما به شکل بسیار خوبی از این امر جلوگیری کردیم ضمن اینکه من بسیار خوشحالم که دستیاران حرفهای در این اثر با من همکاری و به پیشرفت کار کمک کردهاند.
ایل بیگی با اشاره به همکاری با مرتضی علی عباس میرزایی به عنوان کارگردان بیان کرد: کار کردن با مرتضی علی عباس میرزایی به دلیل وسواسی که دارد امر سختی است و من بعد از اتمام فیلمبرداری این اثر، یک هفته به طور کامل استراحت کردم.
این فیلمبردار در بخش دیگر از صحبت هایش با اشاره به سختی های سبک دوربین روی دست عنوان کرد: من به صورت دوربین روی دست از چهارراه سیروس تا حوالی قبر آقا که ۲ چهارراه میشود مقابل نادر فلاح به صورت عقب عقب با لنز ۸۵ راه میرفتم. ما ۲ بار این صحنه را برداشت کردیم چون بار اول پای من قفل کرد و دیگر نتوانستم راه بروم. در پی این موضوع همکاران من میگفتند که میخواهی باز ادامه دهی؟ من گفتم با کمک خدا این کار را انجام میدهم.
وی اظهار کرد: مرتضی عباس میرزایی مشاور بسیاری از پروژهها بوده و کار خود را به خوبی بلد است. جالب است بگویم که مشاور کارگردانی این اثر محمدعلی باشهآهنگر بود که حتی یک تماس هم با مرتضی علی عباس میرزایی نگرفت و حتی یک بار هم سر صحنه نیامد. برای همه ما این اتفاق عجیب بود اما وقتی که علت را جویا شدیم، محمدعلی باشه آهنگر به ما گفت که وقتی عباس میرزایی کارش را به خوبی بلد است، چرا باید سر صحنه فیلم او بیایم؟ تا آنجا که اگر من بخواهم یک فیلم بسازم، از او به عنوان مشاور کارگردان استفاده میکنم، او کار خود را به خوبی بلد است.
ایل بیگی در پایان گفت: من در آثار متعددی به عنوان فیلمبردار فعالیت داشته ام اما از این به بعد این دیالوگ من خواهد بود که «سینمای من به قبل و بعد از «انزوا» تقسیم میشود».