علی نوری اسکویی کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن «رهایی از بهشت» در گفتگو با خبرنگار مهر با اعتراض به اینکه بدترین زمان اکران در برج میلاد به عنوان کاخ رسانه های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در اختیار تنها انیمیشن حاضر در فجر قرار گرفته است، گفت: در گذشته هر کسی یا هر چیزی تک بود بیشتر تحویل گرفته می شد ولی گویا جشنواره فیلم فجر از این قاعده مستثنی است و انیمیشنی مانند «رهایی از بهشت» که بعد از چهار سال تلاش نزدیک به ۱۰۰ نفر از فعالان در این عرصه ساخته شده است در شرایط مناسبی در کاخ جشنواره اکران نمی شود.
وی ادامه داد: این انیمیشن در شرایط بسیار سختی ساخته شده است و من می توانستم در طول چهار سال زمانی که برای تولید «رهایی از بهشت» صرف کردم چهار فیلم سینمایی جلوی دوربین ببرم. تمام عوامل این پروژه بسیار تلاش کردند و آقای علیقلی زاده آهنگساز معتقد است برای ساخت موسیقی «رهایی از بهشت» به اندازه تولید ۶ فیلم سینمایی زمان گذاشته است.
اسکویی با تاکید بر اینکه نباید فراموش کرد که تولید انیمیشن بسیار سخت و سنگین است و به راحتی فیلم های بلند تولید نمی شود، بیان کرد: این بخش از هنر سینما در ایران بسیار مهجور مانده است و این اتفاق در مهم ترین جشنواره سینمایی ایران برای یک فیلم انیمیشن می افتد که در جشنواره های خارجی به تولیدات انیمیشن توجه ویژه نشان داده و آن را زینت بخش جشنواره خود می دانند.
وی بیان کرد: هرچند انیمیشن «رهایی از بهشت» به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرده است، اما به جای اینکه شرایط مناسبی برای دیده شدن آن در کاخ جشنواره و برای اهالی رسانه فراهم کنند، آخرین سانس در آخرین روز از برگزاری این رویداد مهم هنری را برای آن در نظر گرفته اند.
این کارگردان انیمیشن تاکید کرد: اینکه این نوع برنامه ریزی برای اکران تنها انیمیشن راه یافته به بخش مسابقه عمدا یا سهوا صورت گرفته است، نمی دانم اما این را به خوبی می دانم که چنین برنامه ریزی ای برای اکران انیمیشن در جشنواره حتما به این هنر و جامعه انیمیشن آسیب می زند. انیمیشن ایران طی سال های گذشته تمام تلاش خود را کرده است تا روی پای خود بیاستد و بخشی از خلا سینمای ایرن را برطرف کند و برای سینمای ایران امکان تماشای فیلم انیمیشن در سینما را رقم بزند.
اسکویی در پایان گفت: انیمیشن به حمایت ملی نیاز دارد اما متاسفانه هر سال شاهد چنین کم توجهی هایی به سینمای انیمیشن هستیم. این درحالی است که در همین دوره از جشنواره، فیلم هایی در بهترین شرایط اکران قرار دارند که دیده شدن یا دیده نشدن آنها در کاخ جشنواره چندان برای صاحبان آثار مهم نیست.