سفیر مسکو در سئول درباره استقرار سامانه ضد موشک آمریکایی «تاد» در شبه جزیره کره هشدار داد و آن را تهدیدی علیه روسیه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس،  «الکساندر تیمونین» (Aleksandr Timonin) سفیر روسیه در کره جنوبی درباره استقرار سامانه ضد موشک آمریکایی «تاد» (THAAD) در کره جنوبی هشدار داد.

«الکساندر تیمونین» سفیر روسیه در سئول در این باره گفت: این سامانه تهدید مستقیمی علیه امنیت روسیه به شمار می رود.

وی در ادامه تصریح کرد: استقرار سامانه ضد موشک آمریکایی «تاد» توسط آمریکا در کره جنوبی فراتر از اقدامات بازدارنده واشنگتن علیه تهدیدات کره شمالی به شمار می آید و روسیه آن را تلاش‌ های دیگری از سوی آمریکا برای استقرار سامانه‌ های ضدموشک خود در نزدیکی نقاط مرزی خود می‌ داند.

این در حالیست که برخی از دیگر کشورهای منطقه نیز مانند چین درباره استقرار این سامانه در شبه جزیره کره به آمریکا هشدار داده‌ اند.

بر اساس گزارش‎ها، پیونگ ‎‏یانگ تاکنون قادر به آزمایش موفقیت‌ آمیز یک موشک بالستیک قاره‌پیما نشده است. اما در سال ۲۰۱۶ به شکل بی‌ سابقه‌ای انواع موشک‌ های خود را آزمایش کرد تا قابلیت‌ های آن‏‌ ها را برای حمل کلاهک هسته‌ ای ارزیابی کند.

لازم به ذکر است، خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) نهم سپتامبر سال جاری اعلام کرده بود: آزمایش کره شمالی اجازه دستیابی به پتانسیل توان هسته ای و ویژگی های یک کلاهک هسته ای استاندارد که از توان نصب بر موشک های راهبردی بالستیک برخوردار باشد را به این کشور داده است.

اعلام این خبر باعث شد تا موجی از انتقادها علیه «پیونگ یانگ» آغاز و غرب به سرکردگی آمریکا وضع تحریم هایی را علیه کره شمالی در دستور کار خود قرار دهد.

این در حالی است که مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته ای کره شمالی در سال ۲۰۰۹ با کارشکنی های متعدد آمریکا به شکست انجامید.