آمریکا پیشنهاد دبیر کل سازمان ملل مبنی بر انتصاب نخست وزیر سابق تشکیلات خودگردان به سِمت نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی را نپذیرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، آمریکا از انتصاب «سلام فیاض» نخست وزیر سابق تشکیلات خودگران فلسطین به سِمت نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی، ممانعت کرد.

گفتنی است که پیشتر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، شورای امنیت را از تصمیم خود مبنی بر معرفی فیاض برای رهبری هیأت نمایندگی این سازمان در لیبی در راستای کمک به حصول توافق صلح در این کشور، آگاه کرده بود.

گوترش تا پایان روز جمعه به شورای امنیت برای بررسی گزینه پیشنهادی وی، فرصت داده بود حال آنکه آمریکا با آن مخالفت کرد.

هیأت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل تاکنون پاسخی به چرایی مخالفت خود با انتصاب فیاض نداده است.

فیاض ۶۵ ساله از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ میلادی، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بود حال آنکه دو دوره نیز سِمت وزیر دارایی این تشکیلات را بر عهده داشت.

قرار بود که وی جایگزین «مارتین کوبلر» آلمانی شود که از نوامبر ۲۰۱۵، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی بوده است.

معرفی فیاض برای احراز این پُست، اولین تلاش گوترش برای انتصاب یکی از نمایندگان ویژه سازمان ملل از زمان آغاز ریاست خود بر این نهاد از اول ژانویه ۲۰۱۶ است.

 گفتنی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تازه کار آمریکا و همچنین «نیکی هیلی» نماینده این کشور در سازمان ملل متحد، پیشتر اعتراض خود را به سازمان ملل از بابت قطعنامه ای که در اواخر زمامداری اوباما در ممنوعیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی، صادر شد، اعلام کرده بودند.

هیلی از همان ابتدای گماشته شده به سِمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل از تصمیم خود به دفاع از منافع رژیم صهیونیستی در جامعه جهانی سخن گفت.