کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد در همایش ملی تمدن نوین اسلامی گفت: نهایت تمدن غرب، تمتع و نهایت تمدن اسلامی، تقرب است.

به گزارش خبرنگار مهر عصر چهارشنبه ۴ اسفندماه  افتتاحیه دومین همایش ملی تمدن نوین اسلامی با سخنرانی دکتر کامیار ثقفی، رئیس دانشگاه شاهد  و رئیس شورای سیاستگذاری همایش و فرزاد جهان بین، رئیس دبیرخانه دائمی و دبیر علمی همایش و با حضور چهره های برجسته دانشگاهها در دانشگاه شاهد برگزار گردید.

حوزه و دانشگاه به وظیفه خود عمل نکردند

ثقفی در این همایش گفت: ۲۰ آبان ۹۴ مقام معظم رهبری فرمودند ما چه کار کنیم که از دانشگاهها برای تدوین تمدن نوین اسلامی بهره ببریم. هدف ایجاد یک حاکمیت اسلامی است که بتواند جامعه را به جامعه آرمانی تبدیل کند. مقام معظم رهبری فرمودند ما می خواهیم کشورمان به یک حکومت آرمانی برسد که از وضع آرمانی جامعه اسلامی لذت ببرد؛ جامعه ای که در آن هم عزت، هم عدالت، هم ثروت باشد. دانشگاه در این زمینه چه کاری می تواند انجام بدهد؟ برای تحقق این امر نقش آفرینی دانشگاه لازم است. کارهای تحقیقاتی مفصلی لازم است و ما مسئولیت دانشگاه را بر این اساس باید بپذیریم.

ثقفی تصریح کرد: آن جلسه، جلسه خاصی بود که در جمع مدیران دانشگاهی اتفاق افتاد. ایشان دعوت کردند و تکلیفی بر دوش مسئولین دانشگاهی و مسئولین کشور گذاشته شد. در این یک سال گذشته ارزیابی هایی انجام دادیم. بنده با ناراحتی می گویم که دانشگاه و حوزه به این وظیفه عمل نکرد. اگرچه اقداماتی هم از جمله همین همایش انجام شده است. تعداد مقالات قابل توجهی آمده است از جمله هسته علمی تمدن نوین اسلامی که به همت مجموعه های متعددی از سال گذشته شروع شده است، ولی آیا این حجم کار متناسب با خانواده بزرگ دانشگاهها در کشور است؟ علت تاکیدات متعدد مقام معظم رهبری چیست؟ البته برای ما جای خوشحالی است که زمانی که ایشان این موضوع را مطرح کردند، حدود یک ماه از همایش اول ما گذشته بود. در همان همایش اول اعلام شد دانشگاه شاهد بنا دارد به طور دائم پیگیر این کار باشد. ما در طول سال هم به غیر از نشست هایی که برگزار کردیم برنامه های دیگری هم دنبال می کنیم.

رئیس دانشگاه شاهد در ادامه گفت: بیانات آقا باعث خوشحالی ما شد. نتیجه آن این شد که مصمم تر و جدی تر این حرکت را دنبال کنیم. مطلبی که می خواهم بگویم این است که به عنوان یک نیاز ضروری و قطعی برای دیروز، امروز و فردای انقلاب اسلامی این موضوع مطرح بوده است. ما باید نگاه دقیق و تدوین شده ای درباره تمدن داشته باشیم.

نهایت تمدن غرب، تمتع و نهایت تمدن اسلامی، تقرب است

رئیس شورای سیاستگذاری همایش افزود: در فرمایشات حضرت آقا فقط هدف رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیست، هدف حکومتی است که آرمانهای حکومت اسلامی را به وجود آورد. ما در تمدن غرب مشاهده می کنیم که تمدن سیاسی یا حلقه باز دارد. ثروت و رفاه در دل تمدن هست ولی هدف نهایی چنین تمدنی، تمتع است. از جنگ ها شروع می‌شود و به قدرت ختم می‌شود و اینجا قدرت، تمتع ایجاد می کند. دو دیدگاه در دنیا وجود دارد و ما برای دنیا داریم این نگاه نو را ایجاد می کنیم، نگاهی که مردم ما تا به حال با آن مواجه نبوده اند. با این توضیح نهایت تمدن غرب، تمتع و نهایت تمدن اسلامی، تقرب است.

ثقفی در ادامه گفت: برخی می گفتند و می گویند تمدن نوین اسلامی امکان تحقق ندارد. حضرت آقا در یکی از سخنرانی های خودشان فرمودند که ما از سیاستگذاران قطع امید کرده ایم و امیدمان به عالمان است که این موضوع را پیگیری کنند. در مورد انقلاب ما هم گفته می‌شود که ۳۸ سال از انقلاب گذشته ولی این وضعیت ما است. حوزه اقتصادی، بانکداری، اجتماعی مورد نقد است، قابل تامل هم است. این تیپ از افراد در پیش از انقلاب هم می گفتند انقلاب اسلامی شدنی نیست. شما می بینید که این اتفاق افتاد. برخلاف آنچه که ادعا می شد و بعد از آن گام بلندتری برداشته شد و آن تحقق نظام اسلامی بود. برخلاف آن نظر که گفته می شد نمی شود قدم بزرگ برداشته شد که با مدیریت حضرت امام اتفاق افتاد.

وی در خاتمه ابراز داشت: مقام معظم رهبری ۵ مرحله را برای تحقق تمدن نوین اسلامی بیان کرده اند. دو کار از طرف استکبار شروع شد؛ مانع سازی و بدل سازی. دولت اسلامی عراق و شام از کجا آمده اند؟ داعش از کجا آمد؟ آیا استکبار باهوش بوده یا ما بیهوش عمل کرده ایم؟ بشر باید مزه تمدن اسلامی را بچشد. همه انسانها دارای ظرفیت عقلی نیستند که از طریق کتاب و مطالعه به اسلام روی بیاورند. بسیاری باید ببیند و باور کنند. در واقع ما به دنبال تدوین چنین موضوعاتی در این همایش ها هستیم. هدف ما گفتمان سازی و جریان سازی و گسترش این موضوع است که نقشه راه دقیق تری تدوین شود و ان شاالله این کارها مقدمه ای باشد که ما را در مسیر چنین جامعه و تمدنی قرار دهد.

غایت انقلاب اسلامی تشکیل امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی است

در ادامه فرزاد جهان، بین دبیر علمی همایش گفت: مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی را آغاز زنجیره ای می دانند که غایت آن تشکیل امت اسلامی و تمدن نوین اسلامی است. به عبارتی خط کلی نظام اسلامی رسیدن به تمدن نوین اسلامی می باشد و تحقق این تمدن را دستور قطعی نظام جمهوری اسلامی می دانم. از منظر معظم له تمدن اسلامی جدید بر پایه ۴ رکن دین، عقلانیت، علم و اخلاق استوار است. تمدن نوین اسلامی تمدنی است که با شاخصه های ایمان و علم و اخلاق و مجاهدت مداوم، اندیشه پیشرفته و اخلاق بالا همراه بوده و نقطه رهایی از جهان بینی مادی و ظالمانه و اخلاق تضعیف شده ای است که ارکان تمدن امروزی غرب اند. در تمدن نوین اسلامی، علم همراه با اخلاق، مادیات، همراه با معنویت و دین و قدرت سیاسی همراه با عدالت است.

وی درباره مراحل ۵ گانه تحقق تمدن نظام اسلامی گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی مراحل ۵ گانه انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی در سطح امت اسلامی و پس از آن در عرصه جهانی ضروری می نماید. مرحله اول یعنی وقوع انقلاب اسلامی می توان مهمترین مسئله را تلاش برای براندازی رژیم طاغوتی پهلوی و کسب اختیارات برای تحقق دین بیان کرد. مرحله دوم یعنی تاسیس نظام اسلامی را می توان از ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ تا آذر همان سال که به همه پرسی قانون اساسی منجر شد، نامید که طی آن هندسه عمومی جامعه شکل گرفت. به عبارتی ما در این مرحله شاهد شکل گیری نظام اسلامی به طور اجمالی هستیم. این مرحله و تثبیت آن و البته تتمیم نظام سازی تا پایان جنگ تحمیلی ادامه می یابد. مرحله سوم، دولت اسلامی است. در مرحله دولت اسلامی آنچه اهمیت دارد، اسلامی شدن روش و منش دولتمردان است. به عبارتی در این بخش که به تدریج رخ می دهد به دنبال نظام سازی تفصیلی و تحقق آن هستیم.

جهان بین تصریح کرد: در اصل چهارم قانون اساسی درباره اسلامیت نظام جمهوری اسلامی چنین آمده است: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهای شورای نگهبان است. دو مرحله بعدی شکل گیری جامعه اسلامی است که نقطه جدی در الهام گیری و گسترش این نرم افزار از رهگذر تعاطی افکار و به تبع رسیدن به نصاب های تمدنی در آینده خواهد بود. تمام تمدنها که از یک یاچند محور و یک میدان تشکیل شده است. این بارقه که در این گوشه از جهان درخشیدن گرفته در بستری طبیعی در جهان اسلام و نیز در جهان بشریت تلالو می یابد و فصلی نو در حیات بشر رقم می زند.

جهان بین درباره موضوع مقالات همایش تمدن نوین اسلامی گفت: در گام نخست پس از طراحی و ساماندهی ارکان همایش فراخوان عمومی با هدف دعوت از همه پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه برای نوشتن مقالات بر محور موضوعات ذیل منتشر گردید: معناشناسی تمدن نوین اسلامی، سبک زندگی اسلامی، دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی، نظام سازی و نهادسازی و تمدن نوین اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی، الگوهای رقیب و تمدن نوین اسلامی، تمدن غرب و تمدن نوین اسلامی، بیداری اسلامی و تمدن نوین اسلامی، نقش و جایگاه علم در تمدن نوین اسلامی.

دبیر اجرایی همایش تمدن نوین اسلامی درباره درباره کمیسیون های تشکیل شده در این همایش گفت: این همایش به جز شورای سیاستگذاری از ۱۲ کمیسیون تشکیل شده و مسئولیت هر کدام از این کمیسیونها برعهده یکی از اساتید دانشگاه و حوزه است.

این کمیسیون ها عبارتند از: کمیسیون های مباحث بنیادین، اقتصادی، سیاسی، فرهگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت، طب و سلامت، معماری و هنر، آینده پژوهی، مدیریت و حکمرانی، علم و فناوری، دفاع و امنیت، فقه و حقوق. به جز سه کمیسیون علم و فناوری، دفاع و امنیت و فقه و حقوق که عملا فعلا فعال نیستند هر کمیسیون دارای ۵ تا ۷ نفر عضو هیئت علمی است.

جهان بین در پایان صحبت هایش گفت: در آغاز فراخوان که در خرداد ۱۳۹۵ انجام شد آخرین فرصت ارسال چکیده مقالات ۱۲ مهرماه ۱۳۹۵ اعلام شده بود که به دلیل استقبال بسیار خوب پژوهشگران، این فرصت تا ۳۰ مهر تمدید گردید. در مهلت ارسال چکیده مقالات ۳۰۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد که از آن میان ۲۳۰ چکیده مورد تایید قرار گرفت.

در مدت مقرر برای ارسال مقالات کامل که ۱۲ دی ماه تعیین شده بود و تا پایان دین ماه نیز تمدید شد ۲۰۹ مقاله به دبیرخانه دائمی همایش واصل شد که با توجه به نو بودن موضوع از یک طرف و همایش زدگی که وجود دارد بسیار واجد اهمیت است. در ارزیابی صورت گرفته که بسیار سختگیرانه و متناسب با استانداردهای علمی انجام شد ۴۸ مقاله واجد ویژگی لازم برای ارائه در صحن همایش شاخته شدند و ۱۸ مقاله نیز به صورت و پوستر مورد پذیرش قرار گرفتند. شش نشست تخصصی هم برگزار گردید. بی شک هزاران مسئله وجود دارد که نیازمند حل است و این کار، گامی کوچک در یک راه طولانی و پرچالش و در عین حال جذاب می باشد.