کارشناسان معتقدند موضوع ایجاد ارتش اروپایی بیانگر زایش نظریه جدید سیاست خارجی در اروپا و رغبت اروپاییان در جهت خارج شدن از حیطه تاثیرپذیری آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک،  در جریان بحث و گفتمان درباره برنامه های نظامی اروپا، کارشناسان روسی و آلمانی به نتیجه رسیدند که موضوع ایجاد باصطلاح ارتش اروپایی بیانگر زایش نظریه جدید سیاست خارجی در اروپا و رغبت اروپاییان در جهت خارج شدن از حیطۀ تأثیرپذیری ایالات متحده آمریکا و صاحب شدن مسایل امنیت خود است.

«یوهان شولتس» عضو انجمن سیاست بین المللی جهان و افسر اسبق ارتش آلمان که در این نشست با عنوان «جهان در عصر بی ثباتی و گردهمایی مونیخ بعد از ده سال از سخنرانی پوتین» شرکت کرده بود عنوان داشت که سیاست اروپایی، نیازمند نظریه های جوش از خود است.

وی در این رابطه به اظهارات «زیگمار گابریل» وزیر خارجه  آلمان که می گوید: «به جای رفتن کورکورانه دنبال رد دیگری، اتحادیه اروپا نیازمند روابط مساوی شریکی با ایالات متحده آمریکا است.» اشاره کرد و گفـت: چنین سیاستی بیانگر آن است که تا کنون اروپاییان خود را در رغبت ایالات متحده آمریکا به حساب می آوردند.

«ایگور موروزوف» عضو کمیته شورای فدراسیون در امور بین المللی همچنین معتقد است که در حال حاضر نظریه جدید سیاست دفاعی اروپا که به آن زیگمار گابریل اشاره می نماید متولد می شود. چیزی که مربوط به ایجاد احتمالی باصطلاح ارتش اروپایی، آیا آن ممکن است یا نه، بهترین داور زمان است.

وی در ادامه افزود: به نظر من سال جاری که سال تجدید نظر روابط ایالات متحده با ناتو است نشان خواهد داد آیا اتحاد دفاعی در اروپا شکل خواهد گرفت و از این هم گذشته روابطی با کشورهایی مانند سوئد، نوروژ و فنلاند که عضو ناتو نیستند، به چه صورت تنظیم خواهد شد. گفتمان در سطح کارشناسی و سیاسی راجع به ایجاد اتحادیه شمالی، محض بیانگر آن است که موضوع فوق الذکر برای اروپاییان نگران کننده است و آنها نمی خواهند امنیت خود را به ایالات متحده بسپرند.

شولتش کارشناس آلمانی در ادامه گفت: تاسیس اتحادیه اروپایی دفاعی با معضلات خاص حقوقی روبرو می شود. دولتی که در واقع اتحاد دولت هاست، نمی تواند ارتش واحد داشته باشد، چونکه اتحادیه اروپا فاقد وزیر دفاع و وزیر مالی است. چنین اتحاد حاکمیت دولتی ندارد. نظریه های جدید دفاعی که تازه در اروپا شکل می گیرند، تطبیق آن در آینده فقط در شرایطی که اتحادیه اروپا اشکال دیگر داشته باشد امکان پذیر است. شاید تلاش هایی که امروز در سطح اروپا صورت می گیرد از جمله هم در بخش تسلیحات، مبنی بر آنکه کشورهای معین باید برای تطبیق مقاصدی متحد شوند، شاید این یک نوعی زایش آینده باشد.

به نظر «الکساندر نویا» نماینده مجلس آلمان از حزب «چپ» ها، گفت: اگر اتحادیه اروپا در صدد ایجاد بدیل ناتو در بخش دفاع است پیش از همه باید سیاست جدید دفاعی را طرح ریزی کند. اگر ما پروژه جدید اتحادیه اروپا را توسعه می دهیم، به سیاست جدید دفاعی نیاز داریم.

در ادامه این بحث شولتس، گفت: اروپا میل دارد از ساختارهای مضاعف پرهیز کند. باید بر ساختاری که در چارچوب ناتو موجود است تکیه شود، به ساختارهای جدید نیاز نیست. ما بین ناتو و کشورهای اروپایی توافقنامه داریم که پایه و اساس توسعه است. اگر ما از ارتش اروپایی سخن می گوییم تلاش برای تقویت بخش اروپایی ناتو است. این ارزیابی من است. اکثریت بحث، پیرامون گسترش ناتو در اروپا، بر سر تحدید بالفعل از طرف فدراسیون روسیه استوار است. بسیاری از اروپائیان معتقداند که سرچشمه چنین طرز و رفتار خود اروپا نیست.

این کارشناس آلمانی در پایان گفت: چنین طرز فکری در چارچوب وفاداری اروپایان به ایالات متحده آمریکا به آنها تلقین می شد. تهدید خیالی، تهدید ساختگی است و بر مبنای آن تمام موارد بحث های اروپایی بنا شده است.