یک رسانه پاکستانی از سفر هیئتی از طالبان به چین در راستای مذاکرات صلح این گروه با دولت افغانستان خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اکسپرس نیوز، پس از دعوت ماه گذشته چین از اعضای ارشد سیاسی طالبان، برخی از منابع این گروه از سفر مقامات ارشد طالبان به پکن برای مذاکره با مقامات چینی درباره مذاکرات صلح افغانستان، خبر دادند.

به گفته این منابع، هیئتی ۵ نفره از اعضای طالبان به ریاست «شیر محمد عباس ستانکزی» رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به چین سفر کردند تا با مقامات دولت این کشور درباره گفتگوهای صلح افغانستان رایزنی کنند.

هیئتی که به ریاست شیر محمد عباس ستانکزی به چین سفر کرده است شامل «مولوی صلاح‌الدین دلاور»، «جان‌محمد مدنی»، «سلام‌حنفی» و «صالح» از اعضای ارشد طالبان، است.

 یکی از منابع طالبان نیز گفت که این سفر تحت بخشی از روابط سیاسی دفتر قطر با کشورهای اروپایی از جمله نروژ، آلمان، فرانسه، انگلیس و کشورهای همسایه و منطقه صورت گرفته است.

وی اظهار داشت که این روابط در واقع برای برقراری صلح در افغانستان از طریق مذاکرات شکل گرفته است.

یکی از مقامات ارشد طالبان نیز با تائید این سفر گفت که چین به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی و کشور ذینفع در افغانستان می‌خواهد تا نقش سازنده و مهمی در برقراری ثبات و صلح در افغانستان ایفا کند، به همین دلیل طالبان برای دیدار از این کشور دعوت شده‌اند.

گفته می‌شود که چند روز پس از سفر اعضای طالبان، «دینگ شی جون» نماینده ویژه چین در امور افغانستان و پاکستان، به قصد دیدار با مقامات ارشد دولت افغانستان از جمله «اشرف غنی» به کابل سفر کرد.

وی در دیدارش با اشرف غنی گفته بود که کشورش از طریق ارتباطات با طالبان تلاش کرده تا این گروه را برای مذاکرات صلح تشویق کند.

نماینده ویژه چین در امور افغانستان همچنین گفته بود که دولت چین همواره در تماس با طالبان تاکید می کند که این گروه باید دولت افغانستان و ریاست جمهوری این کشور را به رسمیت بشناسد و مذاکرات تنها انتخابی است که این گروه دارد.