خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: مسلمانان تايلند نيز چون مسلمانان شرق آسيا از ماه مبارك رمضان استقبال مي كنند، شعيان و سنيان اين كشور بنا بر اعتقادات خود برنامه ها و آداب خاصي را اجرا مي كنند و بودائيان اين كشور نيز كه اكثر جمعيت تايلند را تشكيل مي دهند به احترام مسلمانان، حرمت اين ماه را نگه مي دارند.

به گزارش خبرگزاري مهر، مسلمانان تايلند نيز چون مسلمانان شرق آسيا از ماه مبارك رمضان استقبال مي كنند. معمولا حلول ماه مبارك رمضان پس از استهلال ، توسط شيخ الاسلام اعلام و سپس ساعت 30/21 از شبكه هاي راديو تلويزيوني اعلام عمومي مي شود .

در ماه رمضان، تمامي مساجد تايلند فعال مي شوند. برنامه افطار و تشكيل كلاس هاي قرآن در اكثر مساجد برپا است، معمولا روزه داران تايلندي، روزه خود را با آب و خرما باز مي كنند.

در مساجد اهل سنت نماز تراويح برپا و در مساجد شيعي برنامه سخنراني برگزار مي شود. برنامه‌هاي ويژه ماه مبارك رمضان و برنامه‌هاي ديني مخصوص اهل سنت و شيعيان بطور جداكانه همزمان با سحر، از شبكه‌ هاي تلويزيوني  پخش مي شود و روزنامه ‌ها نيز صفحاتي را به اين ماه اختصاص مي ‌دهند.

در اين ماه مبارك، از كشورهاي عربي و اسلامي مبلغان متعدد به تايلند مي آيند .

شيعيان تايلند شبهاي 19،21و23 رمضان را به عنوان  شب قدر شناخته و با قرائت دعاي جوشن كبير و قرآن بر سر گرفتن، احيا مي گيرند. آنها اعتقاد دارند خداوند دعاي شيعيان را در اين شب به طور مستقيم اجابت مي كند.

برخي از مسلمانان سني نيز شب بيست و هفتم ماه مبارك رمضان را به عنوان شب قدر گرامي مي دارند و بر طبق عادت، تمام قرآن كريم را در اين شب تلاوت مي كنند.

سنت‌هاي ديگر ماه رمضان در تايلند ختم قرآن، صدقه دادن به نيازمندان و  اطعام روزه داران و مساكين است. در اين ايام با شيريني هاي سنتي تايلند از ميهمانان پذيرائي مي شود.

در اين ماه غير مسلمانان به ويژه بودائيان كه اكثريت جمعيت تايلند را تشكيل مي دهند نيز براي احترام به مسلمانان حرمت اين ماه را نگه مي دارند.