پیام نانسی لومان استاب برای روز جهانی نمایش عروسکی که مصادف با ٢١ مارس ٢٠١٧ است، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نانسی استاب اهل نیواورلئانِ ایالت لوئیزیانا در آمریکاست. او به عنوان یکی از سردبیران دائره المعارف جهانی نمایش عروسکی و مشاور علمی آن با یونیما همکاری داشته است. وی تاکنون در کمیته اجرایی یونیمای جهانی به عنوان معاون ریاست یونیما و همچنین در کمیته های پژوهش، نشر و میراث همکاری داشته است و هم اکنون با کمیسیون عدالت اجتماعی همکاری می کند.

وی در سال ١٩٨٠ جشنواره جهانی نمایش عروسکی و سیزدهمین کنگره جهانی یونیما را در مرکز هنرهای اجرایی جان اف کندی واقع در واشنگتن دی سی برگزار کرد. او به عنوان مشاور در شکل گیری بنیاد جیم هنسون در نیویورک نیز همکاری داشته و همچنین رییس انجمن نمایشگران عروسکی آمریکا (puppeteers of America) و معاون ریاست یونیمای آمریکا (UNIMA-USA) بوده است.

وی مؤسس و رئیس کمیته مشاوران مرکز نمایش عروسکی موزه آتلانتا، جورجیا است و مقالات و نوشته های بسیاری در زمینه نمایش عروسکی منتشر کرده است.

نانسی استاب سال ها قبل، به مدت ١٠ سال مدیریت و کارگردانی یک سالن کوچک نمایش عروسکی در نیواورلئان را عهده دار بوده است.

در پیام وی آمده است: «در سال ١٩٢٩ تنی چند از عاشقان نمایش عروسکی از ٧ کشور، اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی (یونیما) را به جهت ارتقا و توسعه این هنر بنیان نهادند. اکنون، به لطف اینترنت، ما به سرعت می توانیم با انسان هایی که همفکر خودمان هستند، فراسوی مرزهای ملی، مذهبی و سیاسی ارتباط برقرار کنیم. نمایش ها، کنفرانس ها، کلاس ها و کارگاه ها به صورت ضبط شده یا زنده در دسترس هستند و مقالات علمی، نشریه ها و تصاویر با لمس یک دکمه در برابر چشمانمان پدیدار می شوند. این محبوبیت فراگیر که خارج از تصورات ماست، موقعیت های بی شماری را برای شکل دادن به یک ائتلاف بین المللی فراهم می آورد تا با یک تلاش گروهی به هدف مشترکمان که همانا درک متقابل به واسطه نمایش عروسکی است، نائل شویم.

نمایش عروسکی در سراسر جهان در فضای مجازی رو به گسترش است. اکنون صدها ساعت فیلم مستند از بسیاری از نمایش های سنتی عروسکی روی اینترنت موجود است. یونسکو حدود دوازده نوع از این نمایش های سنتی را به عنوان میراث فرهنگی معنوی به دنیا معرفی کرده است و اطلاعات، تصاویر و فیلم های مربوط به آن میراث روی وبسایتش قابل دسترسی ست. دستِ کم  یازده میراث معنوی دیگر که نمایش های عروسکی را نیز شامل می شود روی پایگاه داده (Database) مرکز فرهنگی آسیا-پاسیفیک قابل مشاهده است. خوشبختانه، با توجه به این اطلاعات ثبت شده، مخاطبان به پیچیدگی این نمایشها و همچنین عمق ریشه های مشترک آنها دست می یابد. ما می توانیم از نمایش عروسکی سنتی برای آشکار ساختن جنبه انسانیت مشترکمان که در زیر تفاوت های فرهنگی نهفته است، استفاده کنیم.

یکی از ویژگی های بارز هنرهای سنتی تغییر است؛ بنابراین این مستندات نقش مهمی ایفا می کنند. پس از قریب به ۴٠ سال تلاشِ صدها نفر از ما عاشقان نمایش عروسکی، یونیما دائره المعارف نمایش عروسکیِ ویرایش شده را که در سال ٢٠٠٩ چاپ شد، به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی بر روی وبسایتش قرار داد. این کار، تاریخ نمایش عروسکی را در چنبره انگشتان ما قرار می دهد. وسیله ای مؤثر برای موزه های بسیاری در سراسر جهان که مجموعه های عروسکی دارند و همچنین افرادی که منحصرا خود را وقف این هنر کرده اند. مجموعه ها و کاتالوگ های این موزه ها نیز به صورت آنلاین، گاه با تصاویری سه بعدی و با اهداف آموزشی در دسترس علاقه مندان قرارمی گیرد. این ارتباطِ اینترنتی به حفاظت از تاریخ و توسعه ی آینده کمک می کند.

صدها نمایشگر عروسکی معاصر در سراسر جهان، منتخبی از اجراهای زنده خود را برای جذب تماشاگران و مخاطبان خود بر روی سایتهای اینترنتی قرار می دهند. یونیما از اجراهای زنده، جشنواره ها، کنفرانسها و نشریات حمایت می کند و بر روی وبسایتش برای آنها اطلاع رسانی می کند. براساس اهداف آن گروه مؤسس کوچک در سال ١٩٢٩، اکنون، اعضای یونیما از نود کشور جهان، فارغ از تمامی تفاوتها با یکدیگر همکاری می کنند. این توسعه فراگیر که محصولِ آن جهانی شدن است، وظیفه ما به عنوان نمایشگر عروسکی و بالطبع تماشاگرانمان را نیز افزایش می دهد. بیایید روز جهانی نمایش عروسکی را به همراه یکدیگر، به عنوان دوستانی که خود را وقف این هنر کرده ایم، جشن بگیریم و این پیام شادمانی را در فضای مجازی که به واقع ما را متحد ساخته است، انتشار دهیم.»

پیام روز جهانی تئاتر عروسکی سال گذشته را بهروز غریب پور کارگردان تئاتر عروسکی کشورمان نوشته بود.