بوشهر - مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۱۶۰ نفر از بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای استان بوشهر در طرح بسیج سلامت نوروزی به مدت ۴۵ روز فعالیت می‌کنند.

میمنت توبه خاک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طرح بسیج سلامت نوروزی از اول اسفند ماه ۹۵ تا پانزدهم فروردین سال ۱۳۹۶ به مدت ۴۵ روز با شرکت حدود ۱۶۰ نفر از بازرسین بهداشت محیط و حرفه‌ای با هدف ارتقای امنیت و سلامت غذایی جامعه در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: بازرسین بهداشت محیط و حرفه‌ای در طول اجرای طرح به صورت مستمر در ساعات اداری و غیر اداری بر بهداشت محیط مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی نظارت کرده و پیگیری لازم به منظور رفع نواقص بهداشتی مشاهده شده انجام می‌دهند.

مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: با توجه به مسافر پذیر بودن استان در ایام نوروز قبل از فرا رسیدن ایام تعطیلات طرح‌های مختلفی به منظور تشدید نظارت بر اصناف در استان توسط گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای استان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین این طرح‌ها اجرای طرح ضربت کنترل مراکز عرضه مواد غذایی حساس استان به طور همزمان در سه مرحله بود که صنوفی همچون رستوران‌ها، غذافروشی‌ها، قنادی‌ها، آجیل‌فروشی‌ها و.... بازرسی و پیگیری رفع نواقص بهداشتی آنها در دستور کار بازرسین قرار گرفت.

توبه‌خاک ادامه داد: همزمان با اجرای مانور بسیج سلامت نوروزی در روز ۱۵ اسفند ۹۵ طرح ضربت جمع آوری مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و فاسد از همه مراکز عرضه مواد غذایی استان انجام شد.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین تغییرات مشاهده شده در برنامه بسیج سلامت نوروزی سال ۹۶ استفاده از تجهیزات پرتابل توسط بازرسان بهداشت محیط در بازرسی‌ها است که این موضوع تشخیص تخلفات و پیگیری آنها را آسان‌تر از قبل کرده است.

‌توبه‌خاک افزود: در طول اجرای طرح در سطح استان تا کنون تعداد ۱۴ هزار و ۸۲۴ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام شد. ۵۳۰ مورد از متخلفین به مراجع قضایی معرفی و ۲۲ مرکز متخلف عرضه‌کننده مواد غذایی تعطیل شد.

به گفته مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، برای شاغلین در مراکز و اماکن مذکور دو هزار و ۲۸۰ مورد کارت معاینه پزشکی صادر شد.

وی اظهار داشت: طی این مدت ۵۵۰ مورد نمونه‌برداری از مواد غذایی انجام شد و به‌منظور نظارت بر سلامت آب شرب، ۸۱۰ مورد نمونه‌برداری و ۱۳ هزار و ۵۶۹ مورد کلرسنجی از آب شرب به‌عمل آمد.

‌توبه‌خاک افزود: طی اجرای طرح مذکور در استان ۱۲ هزار و ۹۴۰ کیلو گرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته توسط بازرسین بهداشت محیط و حرفه‌ای استان جمع آوری و معدوم شده است.

وی بیان کرد: این طرح تا ۱۵ فروردین سال جاری ادامه خواهد داشت و شهروندان و مسافران در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی می‌توانند شکایت خود را از طریق تلفن ۱۹۰ عنوان کرده تا در اولین فرصت توسط بازرسان بهداشت محیط پیگیری شود.