نخست وزیر سابق فرانسه در اقدامی مغایر با عرف رایج، به جای حمایت از هم حزبی سوسیالیست خود، از نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حمایت کرد تا شانس پیروزی افراط گرایان را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، «مانوئل والس» نخست وزیر سابق فرانسه و از اعضای بلندپایه حزب حاکم سوسیالیست در اقدامی که در عرصه سیاسی فرانسه کم سابقه است، به طور رسمی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷، به جای حمایت از «بنوا آمون» هم حزبی خود، به «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل این دور از رقابت ها و وزیر دارایی سابق فرانسه، رای خواهد داد.

والس که در انتخابات مقدماتی سوسیالیست ها از آمون شکست خورد، به طور سنتی موظف به حمایت از وی بود حال آنکه شرایط بحرانی انتخابات فرانسه و بیم قدرت گرفتن حزب راست افراطی به رهبری «مارین لوپن»، وی را به اتخاذ تصمیمی متفاوت وا داشت.

والس در توضیح اقدام خود گفت: من هرچه لازم باشد برای تضمین اینکه لوپن در انتخابات نهایی ۷ مِی (۱۷ اردیبهشت) پیروز نشود، انجام می دهم و در برخورد با این قضیه خطر (ریسک) نمی کنم.

گفتنی است والس با پیش بینی شکست آمون، مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شد حال آنکه اگرچه ماکرون در این دور از رقابت ها در کِسوت نامزد مستقل ظاهر می شود، تا پیش از کناره گیری از پست وزارت دارایی، به حزب سوسیالیست تعلق خاطر داشت.

از سوی دیگر، مرکز سنجش افکار عمومی «ایپسوس» در تازه ترین نظرسنجی خود، ماکرون ۳۹ ساله را برنده رقابت نهایی ۷ مِی معرفی می کند.

طبق این نظرسنجی، اگر فرض کنیم که انتخابات یکشنبه هفته آینده برگزار می شود، لوپن دور نخست را تنها با یک پله اختلاف و با نسبت ۲۵ درصد به ۲۴ درصد از ماکرون خواهد برد حال آنکه این نسبت در دور دوم با اختلاف ۶۲ درصد به ۳۸ درصد به نفع ماکرون تغییر خواهد کرد.

رسوایی مالی «فرانسوا فیون» نامزد حزب راست میانه جمهوریخواهان و همچنین بی اعتمادی مردم به آمون مانع از عبور آنها از سد انتخابات مقدماتی ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) می شود. با این حال از آنجا که احزاب سیاسی فرانسه از بیم ترویج افراط گرایی از هیچ تلاشی برای ممانعت از ورود لوپن به الیزه کوتاهی نمی کنند، در دور دوم شاهد تجمیع رای طرفداران نامزدهای بازمانده از ادامه رقابت، به نفع ماکرون خواهیم بود.