خبرگزاري مهر ـ گروه موسيقي: اجراي تاريخي و بي نظير اذان زنده ياد عبدالرحيم موذن زاده اردبيلي، آواز "ربنا" و مثنوي افشاري محمدرضا شجريان، سه ويژگي جديدي است كه در سه دهه اخير به مجموعه مقولات موسيقايي ماه مبارك رمضان اضافه شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، ماه رمضان سرشار از شگفتي و ويژگي است و در اين ماه بيش از مجموعه آداب و رسوم ماههاي ديگر سال ، مي توان آيين ها وسنن ( اقليمي مذهبي ) مربوط به رمضان را مشاهده كرد اما شاخصه مهم و ويژگي بسيار قابل اعتنا، همانا چربش و سيطره شبانگاه ( از غروب تا طلوع خورشيد ) بر ساعات روز ( از طلوع تا غروب خورشيد ) در ماه ميهماني خداست .

در ماه ضيافت الهي ، اغلب و اكثر آيين ها در ساعاتي اتفاق مي افتد كه پس از غروب آفتاب شروع شده و تا لختي پس از اذان صبح ادامه مي يابد و در سه دهه اخير هم سه ويژگي و سه مقوله به مجموعه مقولات موسيقايي ماه مبارك رمضان اضافه شده است كه قديم تر و با شمول بيشتر ، اذان تاريخي و بي نظيري است كه توسط زنده ياد عبدالرحيم موذن زاده اردبيلي در گوشه روح الارواح آواز بيات زند ( بيات ترك ) اجرا شده است و در ديگر آواز "ربنا" و نيز آواز مثنوي - افشاري ، با صداي استاد محمد رضا شجريان است.

آواز ربنا كه در حقيقت مي توان آن را تلاوت آوازي قرآن كريم ناميد(چون با هر يك از قرائات 7 گانه مشهور قرآن كريم متفاوت است ) ، بيان آوازي آيات 193 و 194 سوره مباركه آل عمران است كه آيه شريفه 193 را اساتيد حوزه ادبيات و شعر بهترين ملاك و برترين نمونه صنعت ترصيع ( مرصع كاري ، جواهرنشاندن )دانسته و به دانشجويان خويش چون تمثيل و استناد و مدل و الگو توصيه مي نمايند.

"ربنا اننا سمعنا منادي ينادي للايمان ..." و اگر چه دراين دهه اخير گروههاي تواشيح و يا ديگر خوانندگان با استفاده از ملودي پردازي هاي آقاي هادي آرزم سعي در اجراهاي متنوع اين آواز داشته اند و حاصل كار هم شنيدني و جذب كننده بوده است اما باز ربناي استاد شجريان با وجودي كه خود در مصاحبه اي اعلام كرده است اجراي مطلوبي از نظر خودشان نيست و براي تدريس ضبط شده است و ...چيز ديگري است.

آواز ربنا به دليل وسعت و ارتفاع صوتي صداي شجريان و برخورداري از پشتوانه عظيم آموزه هاي قرائت قرآن و خواندن آواز و سابقه و آشنايي و انطباق صداي او با ذائقه شنيداري مردم ايران ، در جايگاه و پايه و مايه اي بي بديل و غير قابل رقابت و شباهت قرار گرفته است هم چنين مثنوي افشاري اجرا شده توسط ايشان با وجود اندك ضعفي كه به لحاظ بيان واداي منظور شاعر در بيت : گر تو اين انبان زنان خالي كني/پرز گوهرهاي اجلالي كني/ دارد ولي هم به لحاظ آموزشي و تدريسي و هم از منظر انتخاب و تناسب شعر و هم به لحاظ اجراي استادانه و هنري، مقبوليتي عام و محبوبيتي خاص يافته است.

اقبال هر دو اثر ( ربنا -مثنوي )  از نكته  ظريف ديگري خبرمي دهد و آن هم اهميت و اعتبار موضوع مديريت در شاخه هاي هنري است اين دو اثر و آثاري ديگر كه موضوع اين نوشتار نيست و همگي از خصوصيات ارزشمندي برخوردارند ، محصول و نتيجه دوران مديريت هنرمند خوش ذوق و با سليقه و پيش كسوت جناب "حسين صبحدل" است كه اتفاقا در كارنامه اجراهاي هنري خويش ، خواندن و گفتن اذاني بسيار موثر وشنيدني را دارد كه نزد بسياري از اهل فن ، سه اذان معروف فارسي كه توسط جناب صبحدل و زنده يادان موذن زاده و استاد آقايي ادا شده است به ياد ماندني ترين اذان ها در بين تمامي اذان هايي است كه موذنين مسلمان در تمام نقاط جهان خوانده اند.