خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: شهروندان مسلمان اهل تركيه اعتقاد دارند كه ماه رمضان خير و بركت خاصي به سفره هاي آنها مي بخشد و با شروع ماه مبارك رمضان، اين ايام را جشن مي گيرند، دولت تركيه نيز به منظور ياري كردن مسلمانان و بهتر سپري شدن ايام رمضان، با ارائه برنامه هاي خاص تلويزيوني آنها را همراهي مي كند.

به گزارش خبرگزاري مهر، هموطنان مسلمان تركيه معتقدند كه ماه رمضان بركت و خير را در سفره هاي آنها افزايش مي دهد، حتي اگر شهروندان در بدترين شرايط اقتصادي به سر برند باز هم شاهد خير و بركات بسيار زيادي طي اين ايام مبارك هستند.

آغاز ماه مبارك رمضان در تركيه بسيار مشخص است و حتي غير مسلمانان نيز با اين مسئله به خوبي آشنا هستند. شهر استانبول كه در گذشته مركز خلافت عثماني بود، ميراث اسلامي بسياري را از آن دوران در خود جاي داده است. مسلمانان در تركيه قبل از شروع ماه رمضان به تزئين خيابانها و مساجد مي پردازند و با آويختن چراغهاي بسيار و رنگي، آمدن ماه رمضان را به يكديگر تبريك و تهنيت مي گويند. 

بازار عطارين كه يكي از مهمترين و بزرگترين بازارهاي قديمي تجاري در قلب پايتخت استانبول است، قبل و در ايام ماه مبارك رمضان ازدحام شديد و خريد و فروش بسيار در آن به چشم مي خورد، به ويژه اينكه مسلمانان به خريد انواع شيرينهاي مخصوص اين ماه و غذاهاي آماده اقدام مي كنند.

سفره هاي افطاري مسلمانان اين كشور شامل زيتون، پنير، خرما و ديگر مواد غذايي است كه برخي از آنها از دوران عثماني به جا مانده است. در ماه رمضان مسلمانان افطار خود را با خرما يا زيتون آغاز مي كنند و شورباي گرم كه از غذاهاي اساسي در سفره هاي تركيه به شمار مي رود، در سفره هاي افطاري نيز يافت مي شود.

طي ايام ماه مبارك رمضان در برخي از شهرهاي تركيه چادرها و خيمه هايي در ميادين و اماكن عمومي به منظور ارائه افطاري رايگان ميان مسلمانان گسترانده مي شود تا هر كسي كه هنگام افطار در خانه هاي خود نبوده و يا در حال رانندگي و در جايي غير از منازل خود است، از اين غذاهاي افطاري استفاده كند، اين سفره هاي افطاري از سوي شوراهاي خيريه و يا افراد خير گسترانيده مي شود و بيشتر در دو شهر آنكارا و استانبول مورد توجه قرار مي گيرد.

ماه رمضان جمعيت بي شماري در مساجد جمع مي شوند، به ويژه در بزرگترين و معروفترين مساجد كه مسلمانان سعي مي كنند در آنها نماز بخوانند و از هر جاي ديگر به اين مساجد بيايند.

بيشتر مسلمانان تركيه دوست دارند كه نماز تراويح را كه مخصوص اهل تسنن است، در كنار يكديگر و با جماعت اقامه كنند تا از فيض هر چه بيشتر ماه مبارك رمضان بهره مند شوند.

بر اساس عادتي ديرينه و قديمي هنگام سحر، سحرخوان به خيابانها و كوچه ها آمده و براي بيدار كردن مسلمانان جهت خوردن سحري و اقامه نماز آواز مي خواند. 

آنچه در تركيه بيش از همه جلوه گري كرده و بسيار حائز اهميت است، قرائت قرآن كريم مي باشد كه مسلمانان در مساجد جمع شده و قرآن را تلاوت مي كنند و گاهي نيز به تفسير آن مي پردازد. اين عادت ديرينه اي است كه مسلمانان در ماه مبارك رمضان قرآن مي خوانند و البته غير مسلمان تركيه نيز به اين سنت احترام گذاشته و از عادت زيباي مسلمانان لذت بسياري مي برند.

برخي از شبكه هاي تلويزيوني به پخش برنامه ها و سريالهاي اسلامي در ماه مبارك رمضان مي پردازند تا مسلمانان اين كشور نيز از اين برنامه ها استفاده كنند، در كنار اين برنامه ها، فعاليتهاي خاص فرهنگي و ديني قبل از افطار نيز از اين شبكه ها پخش مي شود.

شبكه هاي تلويزيوني تركيه در ايام ماه مبارك رمضان به پخش سرودهاي اسلامي و تواشيح قبل و بعد از سحر و افطار اقدام مي كنند.

با شروع ماه مبارك رمضان، در استانبول نمايشگاه بزرگي از كتابهاي اسلامي نيز برگزار مي شود كه تا پايان ماه رمضان ادامه دارد و در آن به ارائه كتابهاي ديني و اسلامي براي مسلمانان و غير مسلمانان مي پردازند. فعاليتهاي اين نمايشگاه پس از نماز مغرب هر روز آغاز مي شود و هزاران نفر از زنان و مردان از آن ديدن مي كنند.

در يك سمت اين نمايشگاه مكاني براي افطاري دادن و يا ارائه غذاهاي پس از افطاري براي مسلمانان وجود دارد. در حياط اين نمايشگاه نيز برخي از مردم توليدات، دستاوردها و كارهاي هنري خود چون تابلوهاي خطهاي اسلامي، تصاوير اسلامي، كتابهاي ديني، انواع عطرها و شيرينهاي مخصوص را ارائه مي دهند.

از ديگر عادات مسلمانان تركيه در ماه مبارك رمضان اين است كه مسلمانان از همه جاي تركيه به ديدن " خرقه شريف" كه در استانبول واقع شده است بروند تا خرقه پيامبر اكرم (ص) را مشاهده كنند.

اين خرقه را سلطان سليم از حجاز به استانبول در دوران حكومت دولت عثماني آورده بود و سلطان عبدالحميد دوم با فتح صندوقي كه در آن خرقه شريف نگهداري مي شد، با تأسيس مسجدي در سال 1853 ميلادي آن را در مسجد مذكور نگهداري كرد و اينك با آغاز ماه مبارك رمضان در معرض ديد شهروندان ترك قرار مي گيرد.