رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با وزرای کابینه خود خواستار انجام هرگونه اقدام ممکن در جهت شکست قطعی نامزد راستگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «فرانسوا اولاند» در گفتگو با وزرای کابینه خود از آنها خواست تا برای تضمین شکست «مارین لوپن» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

قرائن حاکی از آن است که رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه در دور دوم انتخابات از «امانوئل ماکرون» نامزد مستقل حمایت خواهد کرد.

«استفن لی فول» سخنگوی کاخ الیزه روز چهارشنبه در شورای وزراء اظهار داشت: «اولاند از وزراء خواسته است که خود را برای تضمین کمترین آرای مأخوذه توسط مارین لوپن، کاملاً وقف رقابتهای انتخاباتی نمایند».

لی فول با اشاره به راهیابی «ژان ماری لوپن» پدر مارین لوپن به دور دوم انتخابات در  سال ۲۰۰۲ و شکست وی در این انتخابات، از وزراء خواست که خود را «برای این رقابتها کاملاً آماده نمایند».

گفتنی است که اولاند و دولت وی تنها سیاستمدارانی نیستند که از امانوئل ماکرون حمایت می کنند. «فرانسوا فیون» نامزد شکست خورده حزب جمهوریخواه فرانسه و «بنوئیت هامون» از حزب سوسیالیست فرانسه نیز از هواداران حزبی خود خواستند تا در دور دوم انتخابات که قرار است هفتم ماه مه برگزار شود، به این وزیر پبشین اقتصاد رأی دهند.

شایان ذکر است که ماکرون در دور نخست انتخابات که یکشنبه گذشته برگزار شد، توانست با کسب ۲۴.۰۱ درصد آراء به دور دوم راه یابد.

رقیب اصلی ماکرون در دور دوم انتخابات، رهبر مستعفی حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه- مارین لوپن- است که با اختلاف آرایی کمتر از سه درصد (۲۱.۳) توانست با غلبه بر دو رقیب دیگر این انتخابات (فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون) به دور دوم راه یابد.

با حمایت برخی از سیاستمداران از نامزد مستقل این انتخابات، مارین لوپن رسانه های فرانسه و نخبگان سیاسی این کشور را متهم کرد که با توطئه و دسیسه چینی قصد دارند ماکرون را بر کرسی قدرت بنشانند.