تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۴

لوك اويل غول نفتي روسيه معتقد است كه مي‌تواند طي يك دهه آينده خود را به يكي از بزرگ‌ترين و يكپارچه‌ترين شركت‌هاي انرژي جهان با حضور گسترده خرده‌فروشي در آمريكا و توانمندي‌هاي پالايشي بالا و ذخاير نفتي گسترده فراتر از روسيه مبدل سازد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از فوربس، مديران ارشد لوك‌اويل معتقدند كه اين شركت با استفاده از درآمد بالايي كه هم‌اكنون از فعاليت‌هايش همچون توسعه مياديني در سيبري غربي و ذخايري كه براي نخستين بار در خارج از روسيه خصوصا ونزوئلا خريده است، كسب مي‌كند مي‌تواند اهداف بلندپروازانه‌اش را محقق سازد.

درآمد لوك‌اويل طي يك دهه آينده وابسته به بهاي نفت مابين 72 تا 112 ميليارد دلار برآورد مي‌شود. با افزايش بهاي نفت طي دو سال اخير، سرمايه‌گذاري‌هاي لوك‌اويل شديدا گسترش يافته است كه كشف ذخايري 1.6 ميليارد بشكه‌اي در درياي خزر و انجام عمليات‌هاي اكتشافي در مناطق دورافتاده سيبري شرقي از آن جمله‌اند.

وجيت آلكپروف بنيانگذار و رئيس شركت لوك‌اويل مي‌گويد:‌ مرحله نهايي توسعه اين شركت تبديل آن به يك شركت چندمليتي است و لوك‌اويل طي 15 سال آينده به يكي از بزرگترين بازيگران عرصه انرژي در جهان در ميان ساير شركت‌هاي خصوصي تبديل خواهد شد.

مردم آمريكا لوك‌اويل را به علت حدود 2 هزار ايستگاه سوخت‌رساني آن در گوشه و كنار ايالات متحده به خوبي مي‌شناسند. لوك‌اويل سالانه 2.5 ميليارد گالن بنزين در آمريكا عرضه مي‌كند. شركت كونوكوفيليپس آمريكا 20 درصد سهام لوك‌اويل را در اختيار دارد.

به گفته آلكپروف، توسعه فعاليت‌هاي پالايشگاهي در بيرون از روسيه از مهمترين ابزارهاي لوك‌اويل براي توسعه عمودي است، چرا كه در آمريكا حاشيه سود پالايشگاه بسيار عالي است و نسبت به سرمايه‌گذاري در داخل روسيه، سودآوري بالاتري دارد.

لوك‌اويل قصد دارد بدون توجه به قيمت نفت، ظرفيت توليد فعلي 2 ميليون بشكه در روزش را طي يك دهه آينده دو برابر كند كه بخشي از اين افزايش شامل رشد توليد گاز اين شركت خواهد بود كه بر اساس آن سهم گاز از كل توليدات لوك‌اويل از 6 درصد فعلي به 33 درصد رشد مي‌يابد. لوك‌اويل گاز توليدي خود را مستقيما به گازپروم مي‌فروشد.

هم‌اكنون 80 درصد فعاليت‌ها و درآمدهاي لوك‌اويل از محل نفت حاصل مي‌شود و درآمد اين شركت در سه‌ماهه دوم سال جاري با 65 درصد افزايش به 2.3 ميليارد دلار رسيد.

با وجود خوشبيني‌ها و آرزوهاي بزرگ، لوك‌اويل همچنان در برابر هوس‌هاي ناگهاني دولت روسيه در تصاحب شركت‌هاي بزرگ نفتي، آسيب‌پذير است. با وجود اينكه لوك‌اويل كاملا خصوصي است و آخرين سهام آن را نيز كونوكوفيليپس خريداري كرده است، اما به نظرمي‌رسد برنامه ده ساله لوك‌اويل بخشي از استراتژي كرملين براي همگام كردن بخش خصوصي روسيه با غول‌هاي دولتي رزنفت و گازپروم است.

ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور مستحكم روسيه براي تبديل اين كشور به يك قدرت بزرگ اقتصادي به استفاده از سرمايه‌ و تخصص غربي و كنترل دقيق منابع داخلي اعتقاد دارد و اقتصادي را دنبال مي‌كند كه در آن شركت‌هاي عظيم و فراوان دولتي همگام با شركت‌هاي مشترك با بخش خصوصي با هم زندگي كنند.

با اين وجود، بسياري از سرمايه‌گذاران نسبت به توانايي لوك‌اويل در حفظ برنامه‌ها و استقلال بلندمدت خود در مقابل دخالت‌هاي بيشتر دولت روسيه مردد هستند و شوك مصادره غول نفتي يوكوس توسط كرملين هنوز هم شركت‌هاي خصوصي را در هراس نگاه داشته است.

حتي اخيرا دولتمردان روسيه پيشنهاد داده‌اند كه تمامي ليسانس‌ها و امتيازات لوك‌اويل به منظور تخطي‌هاي احتمالي صورت گرفته از ماليات و قوانين منابع طبيعي مورد بررسي قرار گيرد، كه مطمئنا چنين اقدامي براي لوك‌اويل بسيار بدشگون تلقي مي‌گردد.

هرچند كه آلكپروف معتقد است اين جوسازي‌ها تاثيري منفي نخواهد داشت، اما نبايد فراموش كرد كه يوكوس با آن همه عظمت، در مقابل ادعاهاي مالياتي كرملين سرخم كرد و كاملا ورشكسته اعلام شد. اما مديران لوك‌اويل بر اين نكته تاكيد دارند كه اين شركت نه تنها كاملا ماليات‌هاي خود را پرداخت كرده است بلكه به منظور نشان دادن حسن نيت، 2 تا 3 درصد بيش از رقم مقرر ماليات پرداخت كرده است.

در واقع، آلكپروف بر اين عقيده است كه همين سابقه خوش مالياتي موجب حفظ شركت وي طي 15 سال اخير شده است و مصرا تاكيد مي‌كند كه آنچه بر سر يوكوس آمد براي لوك‌اويل رخ نخواهد داد.