کرمان – تبلیغات انتخابات بیش از یک هفته است که کلید خورده اما تبلیغات میدانی در کرمان بسیار کمرنگ است، تنور سخنرانی و میتینگ ها هنوز گرم نشده و مردم در انتظار ارائه برنامه ها هستند.

خبرگزاری مهر -  گروه استانها: با آغاز موعد قانونی تبلیغات ریاست جمهوری در کشور ستاد چهار کاندید شامل روحانی، رئیسی، قالیباف و میرسلیم در کرمان راه اندازی شده است و مسئولان این ستادها در تلاش هستند ستاد های شهرستانی را نیز راه اندازی کنند.

در این میان دو رئیس ستاد نخستین مصاحبه های مطبوعاتی خود را برگزار کرده اند و همچنین رئیس جمهور که کاندید دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم است دیدار خود را با مردم کرمان در تالار تلاش برگزار کرده است.

در زیر پوست شهر و فضای مجازی نیز کانال ها و گروه های متعددی تشکیل شده و مدیران این کانالها برای عضو گیری در این کانال ها با یکدیگر رقابت می کنند در این گروه ها نیز خبری از برنامه کاندیداها نیست بلکه فقط سعی می کنند در تنور مناظره ها بدمند

این تمام تحرکات آشکار ستادهای انتخاباتی است اما در زیر پوست شهر و فضای مجازی نیز کانالها و گروههای متعددی تشکیل شده و مدیران این کانالها برای عضو گیری در این کانالها و تحت تاثیر قرار دادن مردم با یکدیگر رقابت می کنند در این گروهها نیز خبری از برنامه کاندیداها نیست بلکه فقط سعی می کنند در تنور مناظره ها بدمند.

مسئولان اجرایی استان کرمان نیز از ماهها قبل اقدامات خود را برای برگزاری انتخاباتی با شکوه آغاز کرده اند و اطلاع رسانی در این خصوص انجام شده، همچنین ستادهای نظارتی نیز فضای انتخاباتی را رصد می کنند و تذکرهای لازم را نیز به فعالان ستادها در خصوص رعایت قوانین تبلیغات ارائه می کنند.

اما در کنار تمام اقداماتی که مسئولان انجام داده اند تصمیم نهایی با مردم است هم اکنون در برخی از خیابان های شهر کرمان ستادهای محدودی از یکی از کاندیداها راه اندازی شده است و بنرهای بزرگ تبلیغاتی با رنگ خاص این ستاد هم نصب شده است.

سایر رقبا اما حضوری کمرنگ در تبلیغات میدانی دارند و به صورت بسیار محدود شاهد پوستر چسبانی ستادها هستیم.

شهرداری کرمان نیز سعی دارد با ایجاد مکانهای رسمی تبلیغ، این فضا را ساماندهی کند و از نصب شدن پوسترها بر در و دیوار شهر به صورت بی ضابطه جلوگیری کند، امری که به نظر می رسد به زودی و با شروع تبلیغات شورای شهر اجرا نخواهد شد.

تبلیغات داغ در تلگرام تحت تاثیر مناظره ها

اما سر و شکل رسانه های مختلف استان کرمان نیز جهت انتخاباتی گرفته است و هر رسانه سعی می کند با استفاده از گروههای تلگرامی و تیترهای مخصوص به خود رای دهندگان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در این میان به نظر می رسد اصولگرایان استان برنامه ریزی ویژه ای برای جذب رای شهرستانهای و مناطق محروم استان کرده اند و اصلاح طلبان برنامه شان را روی جذب رای شهرها انجام داده اند.

اما مردم استان کرمان بیش از اینکه تحت تاثیر تبلیغات میدانی باشند تحت تاثیر مناظره ها و گفتگوهای پینگ پونگی بین کاندیداها هستند.

اگر در جمع مردم استان حضور یابید نخستین محور جمع ها و دور همی های مردم کرمان انتخابات ریاست جمهموری است و نیم نگاهی هم به انتخابات شوراها دارند.

نه به سیاست، توجه به بهبود معیشت

محمد سلیمانی یکی از اهالی شهرستان رابر است که در گفتگو با مهر می گوید: مسئولان باید بدانند مردم در این مقطع زمانی بیشتر از اینکه تحت تاثیر جناح بندیهای سیاسی قرار بگیرند اوضاع اقتصادی را متناسب با شعارهایی که کاندیداها می دهند را بررسی می کنند و انتخابشان بر مبنای تاثیر اجرایی شدن و یا حتی قابلیت اجرایی شدن شعارهای کاندیداها تنظیم می کنند. و عملکرد گذشته کاندیداها نیز بسیار مورد قضاوت قرار می گیرد.

وی افزود: این یک حقیقت است که مردم تحت تاثیر شرایط اقتصادی که طی ۸ سال اخیر ایجاد شده و نوسانات اقتصادی قرار دارند و سعی می کنند انتخابی را انجام دهند که بر روی معیشت و آینده شان تاثیر بهتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما شرایط اقتصادی نرمالی را در مقایسه با سایر کشورهای جهان نداشتیم و سعی داشتیم در جنگ اقتصادی که دشمن بر علیه ما شروع کرده بود سر بلند بیرون آییم و مردم نیز در کنار مسئولان سعی کردند نقش مثبتی در جنگ اقتصادی با تحریم کنندگان کشور ایفا کنند.

می خواهیم بعد از تحریم ها مشکلاتمان بر طرف شود و نیاز به برنامه ریزی علمی و البته تاثیر گذار داریم و از شعار و وعده خسته شده ایم

سلیمانی گفت: حالا می خواهیم بعد از تحریم ها مشکلاتمان بر طرف شود و می خواهیم برنامه ریزی علمی و البته تاثیر گذار را ببینیم و از شعار و وعده خسته شده ایم.

زهرا سلطانی دیگر شهروند کرمانی در گفتگو با مهر اظهارداشت: من در خانه دو جوان بیکار دارم که یکی از آن ها سال گذشته بیکار شده و دیگری از ابتدا نتوانسته وارد بازار کار شود، این در حالی است که هزینه زیادی خرج تحصیل فرزندانم شده است.

سلطانی افزود: اکثر مردم با مشکل بیکاری فرزندانشان مواجه هستند و برخی از افراد را می شناسم که در فضای کسب کار بیکار شده اند و نتوانسته اند در رکودی که وجود داشت شغل خود را حفظ کنند با این وجود قبول داریم که تورم تا حدودی کنترل شده اما مسئولان باید بدانند مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

وی گفت: ما نمی خواهیم وارد مسائل سیاسی و جناح بندی شویم مردم در حال حاضر خواستار حل مشکلات اقتصادی هستند.

نگران امنیت شغلی هستم

علی ضایی نیز کارگر یکی از ارگان دهای دولتی است که به گفته خودش بعد از خصوصی سازی حقوقش از یک میلیون هشتصد تومان به یک میلیون صد تومان کاهش پیدا کرده است و نگران اوضاع به وجود آمده است و امیدوار است بعد از انتخابات وضعیت اقتصادی خانواده اش بهتر شود.

وی می گوید: اشتغال مهمترین گزینه من است بعد از خصوصی سازی اطمینان شغلی خود را از دست داده ام و انتخابم در روز انتخابات هم برمبنای همین مساله خواهد بود.

وی گفت: نیاز اصلی مردم معیشت است بعد به فکر فرهنگ و ورزش و هنر و موسیقی هستند وقتی من نمی توانم هزینه های خانواده ام را تامین کنم بقیه مسائل برای من حاشیه می شود و از سبد هزینه خانوارم حذف می شود.

اشتغال زایی در کرمان جدی گرفته شود

زهرا اسلامی اما با اشاره به اینکه روستا زاده است و در کرمان مهمترین مشکل مردم کمبود شدید آب است می گوید: هیچ یک از اعضای خانواده من قصد مهاجرت به شهر را ندارند در حالیکه بسیاری از هم روستایی های من مهاجرت کرده اند اما ما می خواهیم در روستا بمانیم و کشت و زرع و دامپروری کنیم با این وجود الفبای آبادانی در روستاها وجود ندارد.

وی می گوید: دیگر آبی برای کشاورزی وجود ندارد ما مسلما به کسی رای می دهیم که مشکلات کمبود شدید تامین آب در بخش کشاورزی را رفع می کند.

اسلامی افزود: من هنوز در برنامه های رئیس های ستادها و خود کاندیداها برنامه ای در این خصوص ندیده ام وقتی به مناظره ها هم نگاه می کنیم باید گفت و شنودهای سیاسی را ببینیم که نه برمبنای برنامه ها بلکه برمبنای توان سخنوری کاندیداها است.

وی افزود: من هنوز اطلاعات مورد نیاز برای رای دادن را ندیده ام و دنبال فردی می گردم که او هم به دنبال رفع نیازهای زیستی ما باشد.

استان کرمان برخلاف تصور استانی محروم است و اگر این چنین نیست چرا در استانی که سه میلیون جمعیت دارد بیش از ۳۰۰ هزار نفر آنقدر فقیر هستند که عضو کمیته امداد هستند

احمد حقیقت جو نیز یکی از دانشجویان کرمانی است که می گوید: استان کرمان برخلاف تصور استانی محروم است و اگر این چنین نیست چرا در استانی که سه میلیون جمعیت دارد بیش از ۳۰۰ هزار نفر آنقدر فقیر هستند که عضو کمیته امداد هستند.

وی می گوید: براثر تحریمها و مشکلات اقتصادی طرح های عمرانی و صنعتی کرمان راکد شد و انتظار در دوران پسا برجام رفع این مشکلات و اجرای مجدد طرحهای نیمه تمام است.

وی می گوید: شعارهای سیاسی به کار مردم کوچه و بازار نمی آید ما دنبال طرح و برنامه هستیم که هنوز من یک برنامه مدون برای استان کرمان از سوی هیچ یک از کاندیداها ندیده ام.

در مصاحبه های میدانی خبرگزاری مهر تمام افرادی که مورد سوال قرار گرفتند بر شرکت گسترده در انتخابات در روز 29 اردیبهشت ماه تاکید کردند و انتظار می رود دولت آینده با پشتوانه رای گسترده مردم گامهای موثری برای تحول اقتصادی بردارد.