ارومیه - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۲۸۹ هزار مترمربع فرش دستباف در آذربایجان غربی تولید می‌شود.

محمد دهقان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۰ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز قالیبافی در استان آذربایجان‌غربی فعال هستند اظهارداشت: این کارگاه‌ها شامل پنج کارگاه متمرکز، ۴۷ تعاونی تولیدی، ۱۵ اتحادیه صنفی قالیبافی و یک دانشگاه در حوزه فرش دستباف هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون در آذربایجان غربی برابر آمار موجود و بررسی‌های انجام یافته، سالانه ۲۸۹ هزار متر مربع انواع فرش‌های دستباف در سبکهای قبا، ماهی، نقشه، افشار و فرش تمام ابریشم توسط ۷۲ هزار بافنده در ابعاد، نقوش و رنگ آمیزیهای متنوع تولید می‌شود.

دهقان افزود: بنابراین براساس آمار و اطلاعات موجود در سطح استان هم‌اکنون تعداد ۷۲ هزار و ۳۲۱ نفر بافنده دائمی در سطح آذربایجان‌غربی به بافت فرش اشتغال داشته است که مجموع تولید سالیانه آنها حدود ۲۸۹ هزار مترمربع برآورد شده و بنابراین با احتساب قیمت متوسط هر فرش ۲۰ میلیون ریال، ارزش تولیدات این حوزه در سال ۹۴ به پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بالغ می‌شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در استان ۲۰۰ کارگاه متمرکز و غیر متمرکز قالیبافی فعالیت دارد تصریح کرد: این کارگاه‌ها شامل پنج کارگاه متمرکز، ۴۷ تعاونی تولیدی، ۱۵ اتحادیه صنفی قالیبافی و یک دانشگاه در حوزه فرش دستباف هستند.

وی با اشاره به تسهیلات بانکی اعطائی به قالیبافان افزود: در سال ۹۴ تعداد هفت کارگاه قالیبافی به مبلغ هشت هزار و ۴۰۰ میلیون ریال به صندوق کار آفرینی امید معرفی شد که از این تعداد دو کارگاه به مبلغ ۳۵۰۰ میلیون ریال موفق به جذب تسهیلات شده‌اند.

دهقان بیان کرد: در سال گذشته نیز تعداد پنج کارگاه قالیبافی به مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به صندوق کار آفرینی امید معرفی شد که در حال کارسازی است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در سال ۹۵ تعداد ۳۶ نفر قالیباف خانگی به بانک به مبلغ یک هزار و ۷۵۰ میلیون ریال برای بهره‌مندی از تسهیلات مشاغل خانگی معرفی شدند که از این تعداد ۲۲ نفر به مبلغ یک هزار و ۵۰ میلیون ریال موفق به جذب تسهیلات شدند.

وی با بیان اینکه به منظور ارتقاء منزلت و پشتیبانی و حمایت از تولیدکنندگان فرش و در اجرای قانون جدید بیمه قالیبافی تا کنون تعداد ۲۶ هزار و ۸۹۵ نفر بافنده فرش دستباف به شعبات اداره کل تأمین اجتماعی استان به منظور بهره مندی از بیمه قالیبافی معرفی شدند اظهار داشت: از این تعداد ۲۵ هزار و ۱۷۲ نفر موفق به عقد قرارداد شده بودند.

دهقان تصریح کرد: در این رابطه با توجه به اجرای طرح کاهش تعداد قالیبافان از نیمه دوم سال ۹۳، تعداد قالیبافان بهره‌مند از بیمه در پایان سال ۹۳ به تعداد ۲۱ هزار و ۳۳۴ نفر رسید.