مدیر برنامه ریزی فرهنگی امور مساجد از نوشتن الگوی فرهنگ سازی مساجد خبر داد و گفت: مسجد کودک ، نخبگان ، نوجوان و بانوان از جمله طرح هایی است که سند بالا دستی آن نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی فرهنگی»  با موضوع (بررسی نقش مساجد در فرهنگ سازی) با حضور حجت الاسلام مهدی کرمی ، کارشناس آموزشی حوزه علمیه در مدارس و حجت الاسلام مجتبی صداقت ، مدیر برنامه ریزی فرهنگی امور مساجد روانه آنتن شد.

در ابتدای برنامه حجت الاسلام صداقت با تاکید بر نقش اساسی فرهنگ در زندگی انسان ، اظهار کرد : اگر بخواهیم نقش مسجد را در ساختن این فرهنگ مورد بررسی قرار دهیم باید به خواستگاه این فرهنگ و ریشه اصلی آن در زندگی خود باز گردیم.رفتارها ، رسم و رسومات و بسیاری از مسائل دیگر می تواند این فرهنگ را رقم بزند.

وی افزود : زمانی که سخن از فرهنگ در جامعه ایران می شود باید فرهنگ در جامعه اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.از دید جامعه شناسی، مسجد در جامعه نقش بسیار مهم و اساسی دارد.به طوری که بر اساس تاریخ اولین اقدام در پایه گذاری جامعه اسلامی ساختن مسجد بوده است و همین مکان زندگی مردم را تنظیم می کرده است و این موضوع سبب شد که شهرها در گذشته بر محور مساجد ساخته شوند.

مدیر برنامه ریزی فرهنگی امور مساجد از نوشتن الگوی فرهنگ سازی مساجد خبر داد و  تاکید کرد : در حوزه فرهنگی اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است.مسجد کودک ، نخبگان ، نوجوان و بانوان از جمله طرح هایی است که سند بالا دستی آن نوشته شده است.

وی اظهار امیدواری کرد : با توجه به اینکه مردم به این موضوع پی برده اند که مساجد علاوه بر اینکه محلی برای عبادت محسوب می شوند ، خواستگاه فرهنگی جامعه نیز هستند و همه اقشار باید در آن حضور پیدا کنند و لازمه آن ایجاد ارتباط و انس میان مردم و کارگزاران مساجد است که کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

  در ادامه برنامه حجت الاسلام کرمی عنوان کرد : مسجد محور مکانی اسلام است.مساجد به صورت بالقوه دارای ارج و معنویت هستند اما افرادی که به آن وارد می شوند ارزش خاصی به آن می دهند و با حضور خود و ارتباط با خداوند ، از مسجد جایگاه  ویژه ای برای ارتباط خالق و مخلوق فراهم می کنند .

وی در خصوص راهکارهای مورد استفاده برای جذب نوجوانان به مساجد اظهار کرد :  در حوزه مدارس باید با یک راهکار استراتژیک وارد عمل شد و باید از آموزش و پرورش و از سنین خردسالی آغاز نمود.ارتباط میان افراد و مساجد از نظر روانشناسی و آموزه های دین اسلام در گرو محبت میان ارائه دهنده مطالب و مخاطبان است و ارتباط موثر که یکی از مهارتهای زندگی است در آن نقش اساسی دارد.

کارشناس آموزشی حوزه علمیه اضافه کرد : اگر افراد حس دوست داشته شدن و دیده شدن از طرف مقابل پیدا کنند با توجه به علاقه ای که ایجاد می شود قطعا به سمت مساجد خواهند آمد و با شور و اشتیاق حضور پیدا خواهند کرد .

حجت الاسلام کرمی اظهار کرد : زمانی که به حوزه فکری نوجوانان وارد می شویم نیاز به محبت و معنویات در جامعه کنونی که به شدت درگیر تکنولوژی و سرعت شده است احساس می شود و جوانان به دنبال نقطه آرامش بخشی هستند که دقایقی را در آن سپری کنند و این اتفاق مهم در گروه این است که اولین ارتباط میان مسجد و نوجوانان به خوبی کلید بخورد تا این انس همیشگی باشد.