شانزدهمین نشست دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در قزاقستان در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست دو روزه دبیرخانه کنگره ادیان جهانی و سنتی با حضور نمایندگانی از ادیان مختلف جهانی و سنتی با هدف تبادل نظر و بررسی پیشنهادات  جهت آماده سازی دستور کار ششمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در تاریخ ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ۹۶ در شهر آستانه ، پایتخت قزاقستان برگزار شد.

در شانزدهمین نشست دبیرخانه موضوعات زیر  بررسی و تصویب گردید:

-آماده سازی ششمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی

- برگزاری ششمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی و هفدهمین نشست دبیرخانه کنگره در تاریخ ۱۰ و۱۱ اکتبر ۲۰۱۸ در آستانه قزاقستان

- پیشنهاد ارائه جوائز و نشان به کاندیدای های معرفی شده در ارتباط با گفتگوی بین مذاهب و کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی

- آماده سازی اولویت های قزاقستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد

-سند ششمین اجلاس دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی با عنوان اعلامیه باشد.

گفتی است قهرمان سلیمانی معاون پژوهشی و آموزشی  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان نماینده کشورمان در این اجلاس دو روزه حضور داشت.

سلیمانی در سخنرانی خود در این اجلاس دیپلماسی دینی در کنار دیپلماسی سیاسی را ضرورتی انکار ناپذیر برای پایان دادن به وضعیت رنج آلود کنونی جهان خواند و افراط گرایی و تکفیر را مصیبتی که بر جهان ما فرود آمده است.

معاون آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات گفت؛ تروریزم و خشونت و افراط گرایی بدون مرز از شرق تا غرب، چهره نشان می­دهد. دیگر نه غرب حس امنیت دارد و نه شرق، نه کشورهای ثروتمند و توسعه یافته از این مصیبت در امان هستند نه کشوهای فقیر یا در حال توسعه. مشکل شکل جهانی پیدا کرده است، در نتیجه چاره اندیشی برای حل آن هم ضرورتا باید جهانی باشد.

قابل ذکر است کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی هر سه سال یکبار برگزار می شود  و آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پنجمین کنگره آن در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۴ در آستانه حضور داشت.