حجت الاسلام حجت الله سروری در گفت وگو با خبرنگار مهر، در خصوص ماه مبارک رمضان اظهار داشت: هیچ عملی به اندازه اعمال ماه پر برکت رمضان رنگ خالص خدایی ندارد، زیرا اعمال این ماه یک عمل درونی و پنهانی است و انسان مجبور نیست کسی را از این عمل درونی خبر دار کند.
حجت الاسلام سروری ماه مبارک رمضان را ماه بندگی توصیف کرد و گفت: در حقیقت این ماه، ماهی است که بندگان به صورت کاملا مستقیم رابطه عبد و معبودی را مرور میکنند.
وی افزود: خداوند نیز اهداف و اغراض خود را از وضع چنین ماه پربرکتی در کلام وحیانی خویش با پیامبر رحمت بیان کرده است؛ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ».
رمضان ماه آراسته شدن به فضائل است
این محقق حوزه ماه مبارک رمضان را پاسخی به دعوت و ندای الهی دانست و افزود: بر همین اساس پاسخ به ندای الهی، چنانچه قرآن مجید آگاهی میدهد، نشانه ایمان و رابطه دل با عالم آفرین است.
حجت الاسلام سروری گفت: رسول خوبیها حضرت محمد مصطفی (ص) در مورد ماه مبارک رمضان می فرمایند: «ارمض الله فیه ذنوب المومنین»؛ رمضان زمانی است که خداوند بخاطر عمل روزه مردم مؤمن را شستشو داده و پاک میکند.
وی اظهار کرد: در ادعیه اهل بیت علیهم السلام، ماه رمضان با تعابیری همچون "ماه رحمت"، "ماه برکت"، "ماه کرامت"، "ماه مغفرت"، "ماه توبه"، "ماه آمرزش"، "ماه آموزش"، "ماه پرورش"، "ماه تربیت" و "ماه پیراسته شدن از رذائل و آراسته شدن به فضائل" آمده است.
حجت الاسلام سروری افزود: از جمله نام هایی که برای رمضان ذکر شده است می توان به عناوینی چون "هو شهر البرکة"، و "هو شهر الانابة"، و "هو شهر التوبة" و "هو شهر المغفرة" و... اشاره کرد.
این پژوهشگر حوزه بیان کرد: رمضان ماهی است که به تعبیر رسول خدا صلی الله علیه واله می فرماید: «هو شهرٌ: أوّلُه رحمة، وأوسطه مغفرة، وآخرُه عِتقٌ من النار» ماه رمضان ماهی است که اولش رحمت، وسطش مغفرت و آمرزش و آخر این ماه آزادی از آتش را به ارمغان میآورد.
بهرهمندی از امتیازات معنوی ماه مبارک رمضان همچون سپری محافظ انسان در برابر آفات دنیا و عذاب آخرت است
حجت الاسلام سروری بیان کرد: اعمال خوب در این ماه مورد قبول حضرت حق و گناهان در این ماه مورد بخشش قرار میگیرد ما برای هیچ کدام از واجبات مانند نماز، روزه، حج، زکات، خمس و... چنین عبارتی به کار برده نشده «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ» شما به میهمانی در این ماه دعوت شده اید؛ به تعبیر رسول خدا(ص) شقی و بدبخت، کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود.
نویسنده کتاب «همدلی و همزبانی دولت و ملت» بیان کرد: در بین دوازده ماه قمری، تنها ماهی که قرآن مجید از آن یاد میکند، ماه مبارک رمضان است و این یادآوری از ماه رمضان دلالت بر عظمت آن دارد و اگر کسی بتواند با ماه رمضان به آن معنایی که قرآن فرموده پیوند برقرار کند، خود را به خیر دنیا و آخرت آراسته کرده است.
حجت الاسلام سروری خاطر نشان کرد: خداوند بیان می کند، «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدیً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدی وَ الْفُرْقانِ» [این است] ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، قرآنی که سراسرش هدایتگر مردم است و دارای دلایلی روشن و آشکار از هدایت میباشد و مایه جدایی [حق از باطل] است.
نویسنده کتاب «اخلاق کریمانه» با اشاره به برکات ذکر شده از سوی قرآن کریم برای ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه رمضان بنابر آیه شریفه، "ماه قرآن"، "ماه هدایت"، "ماه بازشناخت حق از باطل" است؛ اگر کسی در این ماه دلش به نور قرآن منور نگردد و جانش به هدایت قرآن آراسته نشود و عقلش قدرت تشخیص حق از باطل را پیدا نکند، از این ماه بهره ای جز گرسنگی و تشنگی نبرده است.
وی در ادامه گفت: کسی که از خصوصیات و امتیازات معنوی ماه مبارک رمضان بهرهمند شود، جداً برای خود سپری جهت حفظ از آفات دنیا و عذاب آخرت ساخته است؛ ماه رمضان ماه عظیمی است که خداوند مهربان آن ماه و عمل در آن را به خود نسبت داده، پس متصل به معنویت و حقیقت این ماه، متصل به حضرت اوست.
اعمال ماه مبارک رمضان رنگ خالص خدایی دارد
حجت الاسلام سروری با بیان اینکه هیچ عملی از اعمال به اندازه ماه رمضان رنگ خالص خدایی ندارد، افزود: اعمال این ماه، یک عمل درونی و پنهانی است و انسان مجبور نیست کسی را از این عمل درونی خبر کند و کسی هم قدرت تشخیص این را ندارد که بفهمد انسان در این عمل هست یا نه، و اینکه روزه در تمام جهاتش بر محور ترک است، ترک خوردن، آشامیدن، زیادی در کلام، ترک شهوت و... یعنی دارای صفات سلبی است و از این جهت روزه دار، مزین به رنگ و صبغه الهی است.
این محقق و نویسنده حوزه با اشاره به روایات ائمه اطهار(ع) پیرامون عظمت و ویژگی های ماه مبارک رمضان گفت: امام رضا علیه السلام در این رابطه سخن ارزشمندی دارند و می فرماید: «الحسنات فی شهر رمضان مقبولة والسیئات فیه مغفورة»؛ یعنی این ماه ماهی است که اعمال بندگان در آن قبول میشود و گناهان انسان نیز پاک میشود.
وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در رابطه با رمضان، عظیم ترین و گیراترین تعابیر را از متن وحی الهی به زبان آوردند؛ نظیر این سخن که قالَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله «شَهْرُ رَمَضانَ شَهْرٌ فَرَضَ اللّهُ عَلَیکُمْ صِیامَهُ فَمَنْ صامَهُ ایماناً وَاحْتِساباً خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ امُّهُ» پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند؛ این است ماه رمضان، ماهی که روزه آن بر شما واجب است، هر کس از روی ایمان و حساب روزه بگیرد، همانند روز ولادت از مادر، از گناهان خارج میشود.
محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: امام سجاد(ع) در دعای روز اول ماه مبارک در صحیفه سجادیه از خداوند چنین درخواست میکند و میفرماید: «اللّهُمّ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ»، خداوندا به ما شناخت برتری این ماه و بزرگ داشتن را الهام بنما.
حجت الاسلام سروری با استناد به روایات ائمه اطهار(ع) پیرامون ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند «عَلَیکُمْ فی شَهْرِ رَمَضانَ بِکَثْرَةِ الْإسْتِغْفارِ وَالدُّعاءِ فَأمَّا الدُّعاءُ فَیَدْفَعُ الْبَلاءَ عَنْکُمْ وَأمَّا الْإسْتِغْفارُ فَتُحْمی بِهِ ذُنُوبُکُم» بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعای زیاد، اما دعای شما دافع بلا از شماست، اما استغفار شما از بین برنده گناهان است.