زنجان-مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان زنجان گفت: طرح تکاپو به عنوان یکی از طرح های مهم دولت است که از طریق وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان زنجان پیگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از تعاون کار ورفاه اجتماعی استان زنجان، محمد رضا یوسفی در اولین جلسه کارشناسی طرح تکاپو با بیان این مطلب افزود: قرار بر این می باشد که از رهگذر اجرای طرح تکاپو در سال اول 6 هزار فزصت شغلی در استان ایجاد گردد.

یوسفی اظهار کرد: پیشنهاد اینکه استان زنجان بعنوان دبیرخانه طرح تکاپو در شمالغرب کشور انتخاب گردد به وزارت متبوع ارسال گردیده که در صورت اجابت درخواست با توجه به موقعیت جغرافیایی استان این فرصت فراهم خواهد شد که از تجربیات استانهای همجوار نیز در این طرح استفاده کنیم

وی تصریح کرد: رسته های پر اشتغال و زمینه های توسعه آنها مورد شناسایی قرار می گیرند و سپس به کارگروه اشتغال معرفی شده و در این کارگروه مورد ارزیابی قرار گرفته و اولویت دارها انتخاب می شوند.

یوسفی عنوان کرد: برخی از رسته ها می توانند بصورت مشترک در استان ها اجرا شوند از جمله رسته ITکه هم دارای ارزش افزوده بالایی می باشد و هم با هزینه های کمتر میتوان تعداد شغل بیشتری ایجاد کرد و هم اینکه می توان به عنوان پیش ران سایر رسته ها از آن استفاده نمود.

وی گفت: برای اجرایی کردن موفق این طرح در استان تلاش و همکاری تمام دستگاهها را طلب میکند.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان زنجان  گفت: بسته طرح به عنوان یکی از بسته های ایجاد اشتغال می باشد از طرف وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی توصیه شده است.

یوسفی ادامه داد: با توجه به تغییر رویکردهایی که در حوزه اشتغالزایی وجود دارد مخصوصاً برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، زیرا کشور ما از نعمت پنجره جمعیتی برخوردار می باشد، یعنی در حوزه جمعیت جوان و جویای کار دارای دانش آموختگان و نیروی تحصیل کرده و توانمند هستیم، به همین لحاظ رویکرد سیاست های ایجاد اشتغال از حوزه بنگاه محوری خارج می شود.

وی با بیان اینکه طرح تکاپو به عنوان طرحی که توسعه ارزش زنجیره را در نظر دارد، بر همین اساس در ابتدا براساس مناطق جمعیتی باید این زنجیره ها شناسایی شوند که در حدود 10 الی 15 رسته شغلی را پیش بینی می کنیم که این رسته ها در کارگروه اشتغال مورد ارزیابی قرار میگیرند و از بین این رسته ها اولویت دار ها انتخاب شده و محور اصلی فعالیت در استان قرار میگیرند.

مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه در بسیاری از این رسته های شغلی منابع مالی مطرح نمی باشد، گفت: بحث اصلی توسعه بازار و ایجاد بازار فروش از طریق اتصال به یک برند معروف ودر نهایت توسعه بازارهای خارجی و صادرات محصول  است.