کرمان - دبیر اجرایی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جزییات برگزاری این در استان کرمان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا علیزاد ظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان اظهار داشت: در سال ۸۴ تفاهم نامه ای ما بین استاندار وقت کرمان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت منعقد شد قرار بود دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی کشور مجددا در کرمان ایجاد شود و حداقل به مدت سه سال این دبیرخانه راه اندازی شود و بعد از آن استمرار داشته باشد و دبیرخانه به صورت دائمی در کرمان خواهد بود.

وی افزود: سال گذشته نهمین دوره موسیقی نواحی کشور را در کرمان بعد از وقفه هشت ساله برگزار کردیم.

علیزاده تصریح کرد: موسیقی نواحی این جایگاه را دارد که برای آن برنامه ریزی، هزینه و کار کنیم تا بتوانم  موسیقی نواحی مختلف کشور را حفظ، نگهداری، احیاء و به نسل های بعد منتقل کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال استان کرمان گفت: اگر به موسیقی نواحی کشورمان نپردازیم  و با برگزاری این گونه جشنواره ها و برنامه ها حمایت نکنیم، زمینه را برای ورود موسیقی های غربی و بیگانه فراهم کرده ایم و باید به موسیقی نواحی اهمیت دهیم.

وی عنوان کرد: دهمین جشنواره موسیقی نواحی از ششم تا نهم ۹ تیرماه سال جاری در کرمان برگزار خواهد شد و با فرمانداران شهرستان ها مکاتبه کرده ایم و هفت شهرستان استان کرمان فعلا اعلام آمادگی برگزاری همزمان جشنواره و اجراها در شهرستان ها کرده اند.

علیزاده بیان داشت: شهرستان های که اعلام آمادگی کرده اند زرند، بم، بافت، سیرجان، شهربابک، نرماشیر و رفسنجان است.

وی گفت: با توجه به همزمانی برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان با عید سعید فطر، حال و هوای مناسبی در شادی و نشاط جامعه ایجاد خواهد شد.

پارک مادر محل اجرای عمومی جشنواره موسیقی نواحی در شهر کرمان

دبیر اجرایی دهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور عنوان کرد: با برنامه ریزی های و هماهنگی هایی که با شهردار کرمان صورت گرفته یک محل اصلی برای اجرای عمومی در محل پارک مادر شهرکرمان در نظر گرفته که برای هر شب ورودی دو هزار و ۵۰۰ نفر در فضایی باز با امکانات صوت و نور مناسب است.

علیزاده بیان کرد: با هماهنگی که با شهردار و شهرداران مناطق چهار گانه شهر کرمان داشته ایم مقرر شد به صورت جداگانه اجراهایی در این چهار منطقه داشته باشیم.

وی بیان داشت: موضوع اصلی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منظومه خوانی است و اجراهای رقابتی این جشنواره با موضوع راویان اصالت برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: سعی کرده ایم در این جشنواره از گروه های بومی و استانی بیشتر استفاده کنیم و اتفاق خوب دیگر این است که با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی کرمان دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی در کرمان  تجهیز و راه اندازی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال استان کرمان با اشاره به اینکه  به دنبال آن هستیم که به غنایی دبیرخانه بیفزاییم، تاکید کرد: در حال رایزنی هستیم تا مستنداتی که در تهران وجود دارد را به دبیرخانه در کرمان انتقال دهیم و بانک اطلاعات جامعی از موسیقی نواحی در دبیرخانه داشته باشیم.

وی گفت: یکی از ویژگی های این جشنواره برون سپاری فعالیت های هنری به بخش غیر دولتی است و حوزه اجرایی جشنواره را به موسسه تهیه و تولید آثار صوتی واگذار کرده ایم و ما به عنوان ناظر در کنار آنها خواهیم بود.

علیزاده افزود: در دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مهمانان خارجی، خبرنگاران، پیشکسوتان، اساتید و پژوهشگران حضور خواهند داشت.

برگزاری جشنواره حفظ و صیانت از موسیقی نواحی

دبیر اجرایی دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ادامه داد: برای حفظ و صیانت از موسیقی نواحی استان کرمان جشنواره موسیقی نواحی استان را در پایان سال جاری برگزار خواهیم کرد و در پاییز سال جاری از پوستر این جشنواره رونمایی می شود.

وی بیان کرد: فستیوال موسیقی نواحی شهرستان های استان برگزار خواهد شد و مکتب خانه موسیقی نواحی استان تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

علیزاده گفت: یک آلبوم موسیقی با مشارکت هنرمندان برجسته موسیقی نواحی را ضبط کرده ایم که در سال جاری در باغ فتح آباد کرمان از آن رونمایی خواهد شد.